Gezond en gelukkig leven begint hier en nu

Abonneer

Droom je van een fit lijf? Zo pak je het aan!

doorLynn Guillaumeop 05/05/2017

Strakke billen, een platte(re) buik, stevige armen. Dromen we daar niet allemaal van? Maar dat je een gezellig winterlijf niet in 1-2-3 omtovert in dat van een strandgodin weten we ook. Wij vroegen Wesley Kalkhoven, sportcoach bij Skechers, wat volgens hem de sleutel is voor een mooi en gezond lichaam.

1. Start met een goed ontbijt
Pas rond lunchtijd voor het eerst iets eten? Geen goed idee. 'Een gezonde levensstijl start bij een goed ontbijt', benadrukt sportcoach Wesley Kalkhoven. 'Om te bewegen en te functioneren heeft je lichaam brandstof nodig'. Ontbijten doe je trouwens het best binnen het uur nadat je opstaat. Zelf zweert de coach bij havermout. 'Dat klinkt misschien saai, maar havermout bulkt van de goede voedingsstoffen waarop je lichaam lang kan teren. Meng de havervlokken met wat yoghurt, voeg wat stukjes appel toe... Maak het lekker! Pure, kwalitatieve voeding doet je lichaam goed. Helemaal anders dan een croissant bijvoorbeeld. Lekker is het wel, maar een croissant bevat niets waarmee je lijf verder kan. Alsof je water in je auto zou gieten.'

2. Eet minder suiker

Beleg, ketchup, spaghettisaus: ook voeding waarvan je het niet meteen verwacht, zit vaak boordevol toegevoegde suikers. 'Suiker werkt verslavend. Hoe vaker je het eet, hoe meer je ernaar snakt. Minderen met suiker is de boodschap. Dat is voor velen écht afkicken, maar het loont. Kijk naar het suikergehalte op de voedingsverpakkingen. Een chocolade snoepreep bevat al snel 24 gram suiker, goed voor 6 suikerklontjes en meteen de maximaal aanbevolen hoeveelheid suiker per dag. Niet doen dus.'

3. Water, water water

Niet alleen je lichaam heeft water nodig. Ook je geest vaart er wel bij. 'Heb je last van hoofdpijn op het einde van de werkdag? Vraag je dan eens af of je voldoende gedronken hebt. Vaak is een tekort aan vocht de boosdoener. Ook prikkelbaarheid ligt vaak aan te weinig water. Drink dagelijks 1,5 liter water en maak er een gewoonte van om meteen na het ontwaken een groot glas te drinken.' Goed begonnen is half gewonnen!

4. Pak je slechte gewoonten aan
Gelukkig zijn en zélfcontrole zijn volgens Wesley dé sleutels om fit te worden. Kan je niet zonder te veel koffie, je dagelijkse sigaretten of suikerrijke voeding? Dan wordt het lastig. 'Ongezonde leefgewoonten maken het moeilijk om 's avonds nog uit je zetel te komen. Je lijf is dan gewoon op. Natuurlijk kan je je wel naar de fitness slepen, maar pak het probleem liever bij de wortel aan. Anders hou je het wellicht niet vol. Werk aan die slechte gewoonten en zorg ervoor dat het totaalplaatje klopt.'

5. Wees lief voor jezelf

We moeten al zoveel. Wees niet té streng voor jezelf. Sporten doe je puur en alleen voor jezelf. Het moet je energie geven en voor een goed gevoel zorgen. Ga op zoek naar een sport die je leuk vindt in plaats van tegen je zin te gaan joggen. Kijk naar wat je als kind graag deed, dat helpt. 'En zet jezelf niet te veel onder druk', benadrukt de sportcoach. 'Vergeet niet dat voor heel wat fitnessbabes sporten hun beroep is. Helemaal anders dus als jij een voltijdse baan met kinderen en een druk sociaal leven moet combineren.'