Een beetje afgevallen? Zo kom je te weten of je gewicht of vocht verloor

doorNele Annemansop 21/07/2017

Je stapte deze ochtend op de weegschaal en hoera: je bent twee kilo afgevallen! Maar voordat je aan je vreugdedansje - of verdiende stukje chocolade - begint, loont het de moeite om na te gaan of je wel degelijk vet verloren bent of gewoon vocht. En dat kom je te weten dankzij deze vier vragen.

1. Wanneer was de laatste keer dat je jezelf woog?
Het is uiterst zeldzaam dat je op 24 uur meer dan 100 gram vet verliest. Dat geldt vooral als je op een gezonde manier afvalt en dus niet met een crashdieet. Als je bijvoorbeeld 's ochtends 2 kilo minder weegt dan de avond ervoor, ben je vooral vocht verloren. Als je op een week tijd 2 kilo lichter bent, is de kans groter dat je ook vet verloren bent.

2. Is je gewichtsverlies stabiel?
Echt gewichtsverlies blijft redelijk stabiel, vochtverlies kan daarentegen sterk fluctueren. Als je dus plots een kilo lichter bent, is dat meestal het gevolg van uitdroging en zal die er waarschijnlijk snel terug bij zijn. Bekijk daarom altijd hoe je gewichtsverlies geëvolueerd is over een langere periode. Probeer je ook altijd op hetzelfde moment te wegen: 's morgens, net nadat je naar het toilet bent geweest en voor je ontbijt voor het meest betrouwbare resultaat.

3. Wat at je de laatste 24 uur?
We hoeven je vast niet meer te vertellen dat wat je eet een grote impact heeft op je gewichtsverlies. Maar wat je de laatste 24 uur at, heeft vooral een grote invloed op je vochtverlies. Want hoewel zout en koolhydraten essentiële voedingsstoffen zijn, kunnen ze er ook voor zorgen dat je meer vocht vasthoudt dan anders. Als je dus plots minder zout of koolhydraten eet, verlies je vooral veel vocht, wat verklaart waarom de meeste vrouwen snel afvallen aan het begin van een koolhydraatarm dieet.

4. Waar zit je in je maandelijkse cyclus?
Vaak hou je vocht op voordat je je regels krijgt, maar meestal verlies je dat vocht weer gewoon zodra je menstruatie begint en blijft het stabiel tot je ovulatie of later. Tijdens en kort na je regels kan het dus zijn dat je minder vocht vasthoudt dan ervoor.