Een platte buik in 3 oefeningen? Zo doe je dat

doorSophie Vereyckenop 28/03/2019

We zitten de hele dag: op het werk, in de auto, in onze zetel. We kunnen dan ook allemaal wat meer beweging gebruiken. Geen flauw idee wat je moet doen in de sportschool, geen inspiratie of simpelweg geen tijd? Geen excuus. Samen met mind & body coach Axelle trakteren we je elke week op een snelle sportvideo waar je bitter weinig voor nodig hebt. Tenzij wat motivatie.

Wat? Een work-out voor de buikspieren
Waar? In de fitness of thuis
Hoe lang? 3x15 herhalingen (plank: 30 seconden), minstens 3 reeksen

Oefening 1: Crunches

Je kent 'm ongetwijfeld nog van vroeger: de crunch. Niet te verwarren met een sit-up, trouwens. Axelle: 'Bij een sit-up kom je volledig omhoog, terwijl je bij crunches enkel je hoofd en schouders een stukje van de grond tilt, totdat je voelt dat je buikspieren opgespannen zijn. Zorg dat je je voeten dichtbij je achterwerk plaatst, en dat je onderrug op de mat blijft. Hou je nek zo ontspannen mogelijk, door recht voor je uit te kijken.'

Oefening 2: Leg raises

Een simpele oefening, maar met groot effect. 'Je armen rusten op de mat, je handen vormen een driehoek onder je achterste, dat geeft extra ondersteuning. Strek je benen totdat ze een hoek van 90 graden vormen met de grond. Til nu telkens kort je bekken omhoog, alsof je een klein sprongetje maakt. Mag de oefening wat moeilijker? Sla het sprongetje dan over en laat je benen in plaats daarvan helemaal naar beneden zakken, tot net boven de grond. Hou even vast, en ga vervolgens weer naar boven.

Oefening 3: Plank

Nog een klassieker: de plank. Het lijkt eenvoudig: gewoon blijven staan. Maar wie de oefening al eens geprobeerd heeft, weet dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. Axelle: 'Steun op je tippen, ellebogen en vuisten. Zorg dat je lichaam een mooie rechte lijn blijft vormen, en ga vooral niet doorhangen. In het begin helpt het om de oefening voor de spiegel uit te voeren. Wie het wat moeilijker wil maken kan zachtjes heen en weer wiegen van de tippen naar de tenen. Mag het nóg uitdagender? Beweeg dan met je knie naar de tegenovergestelde elleboog. Zorg dat je je rug en bekken mooi recht houdt.'

Nog niet voldoende work-outinspiratie? Axeela the Lifting Lioness kan je volgen op Instagram. Meer informatie vind je ook op haar website en YouTube-kanaal.