Een platte buik in 4 stappen, zo doe je dat

doorValérie Wautersop 03/04/2020

Niet zo tevreden met je ‘schattige’ love handles? Je bent heus niet alleen: acht op de tien vrouwen lijden tijdens de zomermaanden aan bikinistress. De meeste vrouwen maken zich zorgen om hun buikje, maar don’t worry. Met deze tips beleef je de zomer met een platte buik.

Stap 1: De juiste voeding

Je hoeft geen spartaans dieet te volgen om een platte buik te krijgen, maar het is wel belangrijk om de nodige aandacht te schenken aan de juiste voeding. Kies voor producten die de opstapeling van vocht rond de buik beperken, je metabolisme stimuleren en je langer een vol gevoel geven. Vermijd gerechten met sauzen, gefrituurd voedsel, gebak en snoep, kauwgom, dranken met prik en wit brood.

Wat mag je wel eten?

  • Amandelen zijn misschien wel calorierijk, maar noten zijn ook een bron van eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen (ijzer, zink, magnesium ...) die je lichaam gebruikt om energie te produceren. Ze houden je suikerspiegel stabiel en stimuleren de vetverbranding. Het vet van een amandel wordt trouwens nauwelijks door je lichaam opgenomen.
  • Havermout verlaagt je cholesterol en geeft je energie voor de hele dag. Het ideale platte-buik-ontbijt bevat 30 à 40 gram havermout en 250 ml magere melk. Breng het mengsel aan de kook en laat het doorkoken tot de havermout zacht is. Doe er eventueel een beetje honing bij.
  • Ook eieren zijn een goede keuze om de dag mee te beginnen. Ze bevatten veel proteïnen en essentiële aminozuren waardoor je je minder snel hongerig voelt tijdens de dag.
  • Sojabonen zijn erg veelzijdig, ze bevatten namelijk essentiële eiwitten, antioxidanten en vezels. Kies dus af en toe voor een product op basis van soja in plaats van op basis van koemelk.
  • Fruit is een gezonder tussendoortje dan snoep, dat weten we. Appels zijn caloriearm en rijk aan vezels. Maar ook appelazijn doet wonderen voor een platte buik. Appelazijn bevordert namelijk de spijsvertering, vermindert de opname van voedingsvetten en zorgt voor een snellere afbraak van koolhydraten en slechte vetten. Je kunt het gebruiken bij gekookte groenten of als dressing bij een salade.
  • Eet dagelijks een handjevol bessen. Bessen bevatten vezels en verdrijven deeltjes van voedsel die nog niet helemaal verteerd zijn. Ze zijn ook rijk aan antioxidanten die je bloeddoorstroming stimuleren. Veenbessensap bevat bovendien Vitamine C, waardoor je lichaam makkelijker overtollig vocht afvoert.
  • Bladgroenten, zoals spinazie, bevatten nauwelijks calorieën, maar zijn wel rijk aan calcium. Een uitstekende keuze voor sterke botten en spieren.
  • Goede vetten zijn onontbeerlijk voor een evenwichtig dieet. De omega 3-vetzuren in vette vis zoals zalm, tonijn en makreel maken je metabolisme efficiënter, waardoor je meer vet verbrandt. Vis verteert ook trager waardoor je minder snel weer honger hebt.
  • Komkommer is een natuurlijk vochtafdrijvend middel en werkt dus uitstekend tegen een opgeblazen gevoel.
  • Geef je metabolisme een boost door wat chili aan je maaltijden toe te voegen. Hierdoor gaat je lichaam meer vet verbranden.
  • Rundsvlees is een goede bron van ijzer, zink en vitamine B. Beperk je wel tot twee porties per week en kies zo vaak mogelijk voor bio. Vermijd ook verwerkte versies en kies voor puur vlees: liever carpaccio dan gehakt!

Stap 2: train je buikspieren

Wondermiddeltjes bestaan jammer genoeg niet, maar een portie efficiënte lichaamsbeweging kan heel wat helpen. Fietsen, zwemmen en lopen zijn goed voor de vetverbranding, maar ook doelgerichte oefeningen doen een buikje verdwijnen. Wie strak aan het bikiniseizoen wil beginnen, kan maar beter aan de slag gaan met deze buikspieroefeningen. Train je thuis? Zorg dan voor een comfortabele ondergrond en let op een goede houding tijdens de uitvoering. Ga ook niet overdrijven vanaf dag 1 en bouw het aantal herhalingen rustig op.

Oefening 1: crunch met handdoek
Ga op een grote handdoek liggen, met je benen gebogen en armen achter het hoofd. Zet je voeten plat op de grond op zo’n 30 centimeter van je billen. Neem nu je handdoek vast aan het hoofduiteinde, span je buikspieren aan en til je schouders enkele centimeters van de grond. Tel tot 3 en ontspan. Herhaal 10 tot 15 keer.
Belangrijk: Hou je schouders ontspannen en druk je onderrug bij iedere crunch goed tegen de grond. Zet enkel kracht met je buikspieren en trek dus niet met je armen.

Oefening 2: fietsen in de lucht
Ga op de grond liggen en kruis je armen over je borst. Breng je benen omhoog in een hoek van 90 graden, span je buik aan en begin zachtjes te trappelen zoals op een fiets. Doe drie reeksen van 10 cirkels.
Tip: Wil je de moeilijkheidsgraad verho- gen, hef je schouders 10 centimeter boven de grond terwijl je de oefening uitvoert.
Belangrijk: Hou je bekken goed gekan- teld tegen de grond en trek niet in je rug.

Oefening 3: omgekeerde crunch
Ga languit op de grond liggen met je armen naast je lichaam. Kruis je benen aan de enkels over elkaar en til je benen nu gestrekt een 10-tal centimeter van de grond. Tel tot 3 en laat je benen weer zakken.
Belangrijk: Duw niet met je handen op de grond om je benen omhoog te krijgen. Je buikspieren moeten het werk doen! Trek geen holle rug, want ook dan train je je buikspieren niet op de juiste manier.

Oefening 4: gekruiste crunch
Blijf op de grond liggen met gebogen benen en zet je voeten plat op de grond. Leg je handen achter je nek en hou je ellebogen open. Hef nu je linkerschouder op in de richting van je rechterknie en strek je linkerarm uit tot naast je rechterknie. Daarna ontspan je weer en doe je hetzelfde naar de andere kant. Herhaal deze oefening afwisselend per kant 10 keer.
Belangrijk: Knijp je kin niet tegen je borstkas, maar hou je hoofd voldoende rechtop. Er moet steeds een ruimte blijven tussen je onderkin en borst ter grootte van een tennisbal.

Stap 3: Exit stress

Van stress kan je buik gaan opzwellen. Bovendien verstoort het je darmtransit en zorgt stress voor de ophoping van buikvet. Niet goed dus! Wie een wespentaille wil, moet zich leren ontspannen. Kun je echt niet rustig worden, dan kan yoga of relaxatietherapie je misschien helpen om spanningen in je buik te verdrijven.

  • Slaap voldoende: onvoldoende slaap bevordert de drang om te snoepen. Wie voldoende rust, houdt zijn eetlust beter onder controle. Doe eventueel enkele korte dutjes overdag: sluit gedurende 15 minuten de ogen en geniet van de rust.
  • Neem een bad: Een andere ontspannende tip voor een platte buik: neem een bad. Voeg aan het water een of twee koppen epsomzout toe en laat het zout zijn werk doen. De zouten onttrekken namelijk giftige stoffen aan het lichaam en zijn rijk aan magnesium en sulfaat, wat de spieren ontspant en het zenuwstelsel kalmeert. Een gezouten bad per week zou het gewichtsverlies doen versnellen.
  • Laat je masseren: Niets zo leuk als de stress laten wegmas-seren. Schakel je partner, zus of beste vriend(in) in en droom eventjes weg.
  • Let op een betere lichaamshouding: Rechtop staan is belangrijk voor een platte buik. Wie vaak krom of voorovergebogen staat, krijgt slappere buikspieren waardoor de buik mee inzakt. Mensen met een correcte, rechte houding stralen ook meer zelfvertrouwen uit. Niemand zal dan nog op je buikje letten.

Stap 4: smeer je strak

Wil je werkelijk alles uit de kast halen om deze zomer zorgeloos in een bikini rond te lopen? Dan kun je een flinke portie beweging en gezonde voeding combineren met een verstevigende crème. De meeste afslankende crèmes beperken de vorming van opslagvetten, remmen de aanmaak van vetweefsel af en maken de huid steviger. Vooral dat laatste is duidelijk merkbaar.
Smeer dagelijks een afslankende crème met actieve bestanddelen tegen vetrolletjes op je probleemzones. De crème maakt je huid strakker en soepeler. Maak bij het aanbrengen van de crème ronde bewegingen in de richtingen van de klok zodat het product goed intrekt. De dagelijkse massage van je verteringsorganen bevordert ook de stofwisseling en de eliminatie van slechte stoffen. Eindig met een rolmassage. Neem je huid vast tussen je duim en je andere vingers, en plooi ze in een golfbeweging. Deze manier van masseren is heel efficiënt, maar wel een beetje pijnlijk. De techniek vermindert ook cellulite en staat in schoonheidssalons bekend als Cellu M6 of Icoone.