Een platte buik in acht stappen

doorLaurane Berkeinop 26/06/2018

Acht poepsimpele trucjes om dagelijks toe te passen, én waar je een platte buik van krijgt? Yes please! De strakke buik die je in je dromen wekelijks spot, kan -eindelijk- ook werkelijkheid worden!

1. Kauw goed op je voedsel

De vertering van je voeding start al in je mond. Wanneer je goed kauwt, zal er een signaal naar je hersenen gestuurd worden waardoor je spijsverteringssysteem in werking wordt gesteld. Kauwen helpt ons lichaam ook om meer speeksel aan te maken, en dat helpt dan weer bij de vertering van je eten.

Door te kauwen op onze voeding, hebben we bovendien ook sneller een verzadigd gevoel. Win-win dus, want het verzadigd gevoel zal ervoor zorgen dat we minder eten.

2. Eet niet té veel rauwe groenten zoals paprika’s en kool

Rauwe paprika mag dan wel heerlijk smaken, wanneer je er te veel van eet kan dat al snel een opgeblazen gevoel veroorzaken. Rauwe groenten zijn namelijk én lastig te verteren, én een uitdaging voor onze spijsvertering.

3. Drink dagelijks een halve liter water

Wie veel water drinkt, zal minder snel last hebben van constipatie en een opgeblazen gevoel. Best drink je dagelijks minstens een halve liter water, liefst zelfs één à twee liter.

4. Vermijd frisdrank

De prik van frisdrank brengt lucht mee naar je buik, waardoor je al snel een bolle buik en een opgeblazen gevoel zal ervaren. Je kiest dus best voor plat water of andere frisdrank zonder koolzuur.

5. Probeer elke dag zo veel mogelijk te bewegen

Als je er even bij stilstaat, zal je merken dat we heel lui aan het worden zijn. Hebben we een lift ter beschikking? Dan nemen we die. Kunnen we met de auto naar de bakker, ook al is die eigenlijk achter de hoek? Dan gebruiken we die. Probeer elke dag zoveel mogelijk te bewegen! Het zijn misschien kleine banale dingen, maar voor ons lichaam betekenen ze een wereld van verschil.

6. Consumeer zo weinig mogelijk suiker en andere zoetigheden

Als je suiker eet en die daarna niet verbruikt, wordt die opgeslagen als lichaamsvet. Je raadt het nooit, de plaats waar de overtollige suiker als eerst wordt opgeslagen, is inderdaad je buikstreek!

7. Eet regelmatig venkelzaden

Venkel wordt al jaren ingezet als hulpmiddel bij de spijsvertering, het lost darmproblemen op en het voorkomt een opgeblazen gevoel. Je kan venkelzaden al kauwend verorberen, of je kan een venkelthee drinken.

8. Last but not least: eet nu en dan eens een Senna blad

Een Senna blad heeft een laxerende werking en stimuleert de darmen. Hierdoor zal de stoelgang gemakkelijker verlopen en je zal minder snel een opgeblazen gevoel ervaren. Je buik gaat er hierdoor al snel platter uitzien.