Gestrest? Dit trucje kalmeert je in 16 seconden (waar je ook bent)

doorNele Annemansop 21/02/2019

Stress loert overal. En of je nu opgejaagd bent door die ellenlange file op de Ring rond Brussel, je tegendraadse peuter, je Zalandopakketje dat wel érg lang onderweg is of die vijftig ‘dringende’ e-mails die je nog moet doorspitten voordat je om 11 uur naar die belangrijke meeting moet … wij vonden zonet het makkelijkste trucje om je in no time weer te kalmeren.

Maak kennis met Nadi Shodhana. ‘Nadi wat?’, horen we je denken. Nadi Shodhana ofwel een ademhalingstechniek die je meteen bedaart. Nog een pluspunt: je kan de oefening doen waar je maar wil, staand of zittend en met of zonder gesloten ogen.

Zo ga je aan de slag:

Neem je rechterhand, krul je ringvinger en pink in de palm van je hand, breng je midden- en wijsvinger samen en richt je duim rechtop.

Druk voorzichtig met je wijs- en middenvinger je linkerneusgat af, terwijl je vier seconden diep inademt door je rechterneusgat.

Sluit daarna je rechterneusgat met je duim, open je linkerneusgat opnieuw en adem vier seconden uit.

Adem nu gedurende vier seconden in door je linkerneusgat, terwijl je je rechterneusgat gesloten houdt met je duim.

Druk nu weer je ring- en middenvinger tegen je linkerneusgat, laat je duim los van het rechterneusgat, adem vier seconden uit en … relax.