Het enige wat je nooit mag doen als je niet kan slapen

doorNele Annemansop 28/11/2017

Je gaat - voor die ene keer - op tijd naar bed, maar een half uur later lig je nog altijd te staren naar het plafond. Je begint te woelen en te draaien omdat de schaapjes maar blijven over dat dekselse hekje springen tot het plots twee uur ’s nachts is en je beseft dat je binnen vier uur moet opstaan. Waarschijnlijk maakte je dan schuldig aan deze slaapfout.

Raak jij ook soms niet in een-twee-drie in dromenland? Dan doe je waarschijnlijk te hard je best om in slaap te vallen. Door je te veel te focussen op dat je moet slapen, word je nog onrustiger met als resultaat dat je helemaal de slaap niet meer kan vatten.

De oplossing? Uit je bed komen zodra je beseft dat je niet in slaapt valt. Als je een lange tijd wakker blijft liggen in je bed, gaan je hersenen je slaapkamer immers niet meer zien als een plek om uit te rusten, maar om wakker te zijn. Sta daarom op, ga naar een andere, verduisterde of slecht verlichte kamer en lees of mediteer. Vermijd zeker om te staren naar je smartphone of andere schermen. Ga dan, als je het gevoel hebt dat je slaperig begint te worden, opnieuw naar je slaapkamer en sta jezelf toe om ’s morgens een halfuurtje extra te slapen.

Werkt dit trucje niet? Hier ontdek je nog 7 andere manieren hoe je sneller in slaap valt.