Hoe sport van jou een beter mens maakt

doorMelanie Goethalsop 30/08/2016, laatst bijgewerkt op 22/08/2016

Vraag het iedereen die geregeld sprintjes trekt in het zwembad, rondjes loopt in het park of zich uitleeft in de sportschool: sinds ze sporten lijken moeilijke gesprekken minder uitdagend en zijn strakke deadlines minder intimiderend.


Een studie, gepubliceerd in de British Journal of Health Psychology, bewijst dat studenten, die eerst helemaal nooit sportten, die een eenvoudig sportprogramma volgen (twee tot drie bezoekjes aan de gym per week) minder stress ervaren, minder snel naar sigaretten, alcohol en cafeïne grijpen. Ze gaan ook gezonder eten, houden huishoudelijke taken beter bij, gaan beter om met geld en creëren betere studiegewoontes. Nadat ze het regime twee maanden volgden presteerden ze bovendien beter in labotesten die hun zelfcontrole testten.

Een andere studie, gepubliceerd in de European Journal of Applied Physiology, onderzocht hoe sport onze fysieke reactie op stress verandert. Onderzoekers verdeelden daarvoor een groep studenten in twee. De helft van hen kreeg bij het begin van het schooljaar de instructie om twintig weken lang twee keer per week te joggen, de anderen hoefden niets te doen. Na die weken moesten alle studenten examens afleggen en werd hun hartslag bijgehouden. Het resultaat? De joggende studenten voelden zich comfortabel tijdens het afleggen van de tests: hun lichamen hadden minder last van stress.

Het leuke aan beide onderzoeken is dat ze bewijzen dat je helemaal geen heroïsche prestaties (zoals een halve marathon lopen) hoeft neer te zetten om van de voordelen van sport te proeven.