Japans onderzoek bevestigt: langzamer eten doet afvallen

doorNathalie Topsop 16/03/2020

Eet niet dit, doe wel dat: over afvallen zijn er al heel wat bladzijden volgeschreven. Een Japans onderzoek voegt daar nu een hoofdstuk aan toe. Het zou bewezen zijn dat wie langzaam eet en niet meer snackt na het avondeten, is dunner dan wie zich daar niet aan houdt.

Je bent niet wat, maar hoe je eet. Dat lijkt de conclusie uit het onderzoek van de Yushu University Graduate School of Medical Sciences, aangezien de Japanse wetenschappers suggereren dat langzamer gaan eten en niet meer snacken na het avondeten de sleutels zijn tot gewichtsverlies. Ze baseren hun bevindingen op verschillende gezondheidsgegevens van 60.000 Japanners met diabetes type 2, het type waarbij je lichaam ongevoelig wordt voor insuline en er daardoor te veel suiker in het bloed blijft. Diabetes type 2 wordt vaak gelinkt aan ouderdom en overgewicht.

De deelnemers ondergingen tussen 2008 en 2013 regelmatig gezondheidschecks, waarbij onder andere het BMI en de tailleomtrek gemeten werden. Ook werd er gepeild naar de eet- en slaapgewoontes van de deelnemende Japanners, net als hun drank- en tabaksgebruik. Bovendien werd aan de proefpersonen gevraagd of hun eetgedrag eerder als langzaam, normaal of snel te categoriseren viel.

De langzame eters bleken er niet alleen de gezondste levensstijl op na te houden: hun risico op obesitas bleek 42 prcocent kleiner dan dat van de snelle eters. Zij die aan een normaal tempo aten, hadden 29 procent minder kans op obesitas dan de snelle eters. Daarnaast lieten de resultaten zien dat de deelnemers die op zijn vroegst twee uur na het avondeten gingen slapen en in de tussentijd niet meer snoepten, een lager BMI hadden dan wie dat wel regelmatig deed.

Hoewel benadrukt moet worden dat het om een observationele studie gaat en de deelnemers zelf moesten aangeven hoe snel ze aten, is het niet het eerste onderzoek dat een link ontdekte tussen ons eetgedrag en ons gewicht. Ook diëtiste Cynthia Sass, die eerder de afslankgids 'Slim Down Now' produceerde, noemt de bevindingen allerminst verrassend. Snoepen of snacken is volgens haar hetzelfde als je auto voltanken net voor je hem in de garage zet. Voor je wagen kan dat geen kwaad, maar voor je lichaam is zo'n extra tankbeurt allerminst nodig: als je slaapt, is je energieverbruik immers het laagst, waardoor je al die extra calorieën niet zult verbranden.

Bovendien werd snel eten eerder al geassocieerd met een verstoorde glucosetolerantie en insulineresistentie, wat mogelijk te wijten is aan het feit dat je pas te laat voelt dat je vol zit als je te snel eet. Wie langzamer eet, ontvangt dergelijke signalen wel op tijd.

Wil je wat langzamer eten? De diëtiste adviseert om je vork neer te leggen tussen elke hap. Ook eten zonder afleiding van de televisie, computer of smartphone zou verschil kunnen maken.