Je ‘ideale gewicht’ is niet wat je denkt dat het is

doorNele Annemansop 20/12/2018

Veel mensen streven heel hun leven lang naar een bepaald cijfer op de weegschaal waardoor ze niet alleen allerlei voedingsmiddelen schrappen, maar ook veel leuke momenten missen (en ja, ook ondergetekende maakt er zich schuldig aan). 'Maar dat is absurd', aldus eetstoornis- en psychotherapeute Jennifer Rollin en hier legt ze uit waarom.

Maar waar halen we dat getal van ons ‘ideale gewicht’ vandaan? Sommigen baseren zich op hun Body Mass Index (BMI), ofwel de verhouding tussen je lengte en gewicht. Die werd ongeveer tweehonderd jaar geleden ontwikkeld werd door Lambert Quetelent (een wiskundige, geen arts) als een manier om mensen te categoriseren voor zijn onderzoek. ‘Die berekening was dus nooit bedoeld als indicator voor je gezondheid’, zegt Jennifer Rollin.

Anderen kijken dan weer naar hun gewicht van in de middelbare of hogeschool, maar dat is volgens Rollin erg onrealistisch. ‘We zijn echt niet voorbestemd om eeuwig met het lichaam van een achttienjarige rond te huppelen. Onze lichamen zijn bedoeld om te veranderen naarmate we ouder worden.’ Nog anderen kiezen gewoon een getal dat volgens hen goed bij hun lichaam past. ‘Maar ons lichaam leest geen tijdschriften, scrolt niet door sociale media of maakt zich geen zorgen om bepaalde kledingmaten’, vertelt Rollin. Volgens haar heeft iedereen een bepaalde gewichtsklasse (meestal tussen de 5 en en 10 kg) waar het lichaam naar streeft en zal het er alles aan doen om dat te behouden. En dat gewicht is grotendeels genetisch bepaald. ‘Net zoals dat sommige mensen groot of klein zijn, zijn sommigen van nature wat zwaarder of slanker’, aldus Rollin.

Bovendien leven we volgens Rollin momenteel in een cultuur waarin slank als beter en aantrekkelijker wordt beschouwd, en dikker als lelijk en ongezond. ‘Die idealen zijn volledig cultureel geconstrueerd. Er zijn andere culturen waarin voluptueuzere lichamen het schoonheidsideaal zijn, en vrouwen net streven naar vollere vormen in plaats van af te vallen.’

Het grote probleem is dat veel mensen streven naar een getal onder hun natuurlijke gewicht. En meestal werpen die extreme dieetinspanningen geen vruchten af volgens Rollin. ‘Uit onderzoek blijkt dat 95 tot 97 procent van de mensen die een dieet volgen wel afvallen, maar dat gewicht binnen een periode van 1 tot 3 jaar weer bijkomen. Vaak moeten mensen het grootste deel van hun tijd investeren in geobsedeerd bezig zijn met beweging, voeding en hun lichaam. Als je erover nadenkt, is dat een erg hoge prijs die je betaalt alleen maar om je ‘ideale gewicht’ te bereiken. Mis niet 95 procent van je leven om 5 procent minder te wegen.’

Maar wat is dan wel jouw ideale gewicht? 'Een gezond en jouw ideale gewicht is er een waarbij je met vrienden een avondje gaat uiteten en er ook van kan genieten. Een waarbij je tijdens een brunch over je hopen en dromen kan vertellen zonder dat je voortdurend in je hoofd calorieën zit te tellen of je schuldig voelt over iets dat je gegeten hebt. Door op een positieve manier om te gaan met eten, kan je veel meer energie stoppen in wat echt belangrijk is in het leven. Niemand zal je aan het einde van je leven herinneren op basis van je gewicht of kledingmaat', aldus Rollin.

Tot slot geeft Rollin nog enkele tips om op een gezonde manier met eten en je lichaam om te gaan:

  • Luister en erken je honger- en verzadigingsgevoel.
  • Eet voedsel waar je van geniet en dat je bevredigt.
  • Zoek een sport die je ook echt graag doet.
  • Laat het nummer op de weegschaal niet bepalen hoeveel je eet of sport.
  • Laat je niet verleiden tot crashdiëten.
  • Wend je niet tot voedsel als je het emotioneel moeilijk hebt, maar zoek andere dingen om je af te leiden.
  • Sluit geen voedingsgroepen uit.
  • Ga zonder angst uiteten.
  • Voel je achteraf niet schuldig over iets wat je at.