Kilootje minder? Dieet in vijfde versnelling dankzij deze 4 simpele trucs

doorNathalie Topsop 13/12/2018

Wil je wat gewicht verliezen, maar heb je geen zin om je op een ingewikkeld dieet te storten? Voer dan deze vier eenvoudige veranderingen door in je leven. Je zal versteld staan van het resultaat! P.S.: Ja, je mag nog chocolade eten.

1. Maak groenten de ster van je maaltijd

Tijd om dat winkelkarretje vol te laden met groene kost allerhande! Streef ernaar om aan elke maaltijd – ja, ook het ontbijt – minstens een tot twee kopjes groenten toe te voegen. Broccoli en co zijn immers caloriearm, doch rijk aan allerhande voedingsstoffen, vezels en water. Door groenten tot hoofdcomponent van je maaltijd te promoveren bespaar je op calorieën, maar blijf je achteraf wel met een vol gevoel achter. Win-win!
Deze regel volgen is een pak makkelijker dan je denkt. Waag je bijvoorbeeld eens aan bloemkoolrijst of courgettepasta. Helemaal hip, superlekker én ontzettend voedzaam. Combineer met linzen, een eitje, een handjevol noten, avocado, zalm, kip,…: de mogelijkheden zijn eindeloos.

2. Water (met een smaakje), de rest komt later

Je bakje troost in het ochtendgloren hoef je niet te dumpen, zelfs als er routineus een wolkje melk en een klontje suiker in hoort. Hou het wel bij eentje, en schakel daarna over op water (eventueel op smaak gebracht met wat verse munt, gember en citroen) of ongezoete thee.
Gezoete drankjes – ook de light-versies – zijn echter uit den boze. De suikers wakkeren je drang naar zoet namelijk aan, terwijl het koolzuur je naast bubbels in je glas ook een opgeblazen gevoel geeft.

3. Zet snacks achter slot en grendel, tenzij…

Slechts twee redenen rechtvaardigen snacken. De eerste is echte honger, en dus niet het knabbelen uit verveling, gewoonte of uitstelgedrag. De tweede hangt ermee samen. Als de tijdspanne tussen je lunch en diner wat groot is, zal een rammelende maag ervoor zorgen dat je je overeet als het eindelijk etenstijd is. Eet daarom een gezond tussendoortje als het hongergevoel te hard begint op te spelen. Dat brengt je metabolism op gang, helpt je bloedsuiker- en insulineniveau stabiliseren en houdt je energieniveau op peil, zodat je je later niet op het avondmaal hoeft te storten.
Snacken mag dus, maar kies bewust. Wat stukjes rauwe komkommer of paprika met een beetje hummus vormt de ideale plaatsvervanger voor dat zakje chips.

4. Donkere chocolade = het ideale tussendoortje

Nood aan wat comfort food? Chocolade is helemaal oké. Tenminste als je de juiste variant kiest: die met minstens 70% cacao. Research toont aan dat een klein stukje ervan per dag – dus géén hele reep in een keer – de drang naar zoet en zout helpt onderdrukken.