Koukleum? 7 oorzaken van jouw gebibber

doorNathalie Topsop 09/02/2019

Heb jij het voortdurend koud, zelfs al staat de thermostaat hoog of heb je lagen kleding aan? Dan kan een van deze zeven redenen de oorzaak zijn.

1. Je BMI is te laag
Een te laag lichaamsgewicht - wat neerkomt op een BMI van rond de 18,5 of lager - kan aan de basis liggen van de constante kou die jij voelt. Het kan erop wijzen dat je niet voldoende eet, en wie te weinig calorieën binnenkrijgt zet een rem op z’n metabolisme, waardoor je lijf niet voldoende lichaamswarmte kan genereren. Iemand met ondergewicht heeft sowieso ook te weinig lichaamsvet om zich op een adequate manier te beschermen tegen lage temperaturen. Op een gezonde manier wat bijkomen is hier dus de oplossing. Dat doe je door voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten, onverzadigde vetzuren of complexe koolhydraten aan je menu toe te voegen.


2. Je schildklier werkt niet naar behoren
Als je het vaak om onverklaarbare redenen koud hebt, kan een slecht functionerende schildklier de schuldige zijn. Hypothyreoïdie is een aandoening waarbij de schildklier niet voldoende hormonen afscheidt, waardoor je metabolisme vertraagt en je lichaam bijgevolg niet voldoende warmte meer kan produceren. Andere symptomen van hypothyreoïdie zijn een droge huid, dunner wordend haar en vermoeidheid. De aandoening komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Bovendien lopen dames die zwanger zijn of ouder dan zestig meer risico. Of jij aan hypothyreoïdie lijdt, kan via een bloedtest opgespoord worden.


3. Je hebt bloedarmoede

Ook bloedarmoede kan aan de basis van jouw koude rillingen liggen. Bij bloedarmoede heb je te weinig hemoglobine in je bloed. Een mogelijke boosdoener daarvan is een vitamine B12-tekort. Vitamine B12 stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen, die zuurstof door het lichaam vervoeren en zo je lichaamstemperatuur reguleren. De voedingsstof komt enkel voor in dierlijke producten zoals vis, vlees, zuivel en ei- eren, verwerk ze dus zeker in je menu. Eet je wel voldoende vitamine B12-houdende voedingsmiddelen, maar loop je toch constant te bibberen, dan is het mogelijk dat je lichaam de voedingsstof niet goed kan absorberen. Ga bij een vermoeden daarvan langs bij de dokter voor een test.
Daarnaast kan bloedarmoede op een te lage ijzeropname wijzen. Ijzer zorgt ervoor dat jouw rode bloedcellen vlot zuurstof door je lichaam kunnen vervoeren, wat hitte genereert. Bij een gebrek aan ijzer kunnen de rode bloedcellen hun werk niet doen en krijg jij kippenvel. Een tekort kan trouwens tot hypothyreoïdie leiden, wat die constante kou nog meer versterkt. Supplementen innemen is hier een mogelijkheid, maar je ijzeropname boost je vooral door ijzerrijke voeding op je boodschappenlijstje te zetten. Denk daarbij aan vlees, eieren, groene bladgroenten zoals spinazie en zeevruchten.

4. Je bloedsomloop is niet goed
Als je handen en voeten altijd ijsklompen lijken terwijl de rest van je lichaam normaal aanvoelt, dan is er mogelijk iets mis met je bloedcirculatie. Een hart- en vaatziekte kan dan een boosdoener zijn. Bij wie een cardiovasculaire aandoening heeft, pompt het hart het bloed niet efficiënt rond of verhindert een blokkade in een van de slagaders de bloedstroom naar bepaalde lichaamsdelen gedeeltelijk. Die delen - meestal de handen en de voeten - zullen bijgevolg koud aanvoelen. Circulatieproblemen komen overigens vaker voor bij rokers, aangezien nicotine de bloedvaten vernauwt.

5. Je slaapt niet voldoende
Te korte nachten zijn als sluipmoordenaars: ze plegen roofbouw op je zenuwstelsel en ontregelen het mechanisme in de hersenen dat je lichaamstemperatuur op peil houdt. Waarom dat gebeurt, is niet helemaal duidelijk. Onderzoekers vermoeden dat een slaaptekort leidt tot verminderde activiteit in de hypothalamus, het ‘bedieningspaneel’ in de hersenen dat onder andere je interne temperatuur regelt. En ook hier speelt de stofwisseling een rol. Een nacht met weinig slaap ver- traagt je metabolisme en zo ook je bloedsomloop, waardoor je minder warmte produceert.


6. Je drinkt te weinig
Het lichaam van een volwassen persoon bestaat voor ongeveer zestig procent uit water en het is net die vloeistof die de tem- peratuur in jouw lichaam regelt. Het idee erachter is vrij simpel: als je lichaam voldoende gehydrateerd is, zal het water in je lijf warmte vasthouden en geleidelijk aan afgeven, met een aangename en constante interne temperatuur tot gevolg. Vochttekort daarentegen maakt je lichaam gevoeliger voor ex- treme temperaturen. En water doet nog meer dan dat. Het boost je metabolisme, wat dan weer voor een aangename li- chaamstemperatuur zorgt. Voldoende drinken (water, géén wijn) is dus enorm belangrijk. Probeer minimaal anderhalve liter per dag op te nemen en ga altijd voor extra hydratatie als je gesport hebt.


7. Je bent een vrouw
Voer je met manlief vaak verhitte discussies over het al dan niet hoger draaien van de verwarming? Zitten je mannelijke collega’s in een T-shirt te puffen terwijl jij nog wel een extra trui zou kunnen gebruiken? Abnormaal ben je zeker niet. Onderzoek wijst immers uit dat het koud hebben een typisch vrouwenkwaaltje is. Hoe dat komt? Het vrouwelijke bloedvatennetwerk is in vergelijking met het mannelijke wat minder ontwikkeld. Bovendien kampen dames vaker met een lagere bloeddruk, wat ook invloed heeft op de warmteregulatie. Dames hebben doorgaans ook minder spiermassa dan heren. De spieren produceren zelf wat warmte en regelen zo mee de interne hitteregulatie. Weinig spiermassa draagt bijgevolg dus bij tot de koude rillingen. Maar er is goed nieuws: spieren kan je kweken! Wie regelmatig in de weer is met halters en gewichten, zal snel resultaat voelen. Bovendien zwengel je je metabolisme op die manier aan, wat je lichaam meer hitte doet genereren.