Last van opvliegers? Zo maak je er komaf mee

doorNele Annemansop 30/10/2017

Het gevoel van enorme hitte die door je lichaam raast, blozen, hartkloppingen, zweten … Wie in de menopauze zit, hoeven we vast niet meer te vertellen hoe lastig opvliegers kunnen zijn. Gelukkig vonden wij enkele handige tips om de strijd ermee aan te gaan.

  • Vermijd gekende triggers voor opvliegers zoals wollen truien, kleding tot hoog in de nek, stress, alcohol, koffie, pikant eten en roken.
  • Onderneem stappen om jezelf koel te houden, vooral ’s nachts. Gebruik een ventilator waar nodig en een waterverstuiver om jezelf te besproeien met koel water.
  • Draag natuurlijke materialen die ademen en veel lagen zodat je er enkele uit kan trekken als je begint te zweten. Werk ook in lagen op je bed zodat je er kan wegdoen als het moet. Hou je raam open en lakens bij de hand als je het te koud krijgt.
  • Zorg voor een voorraad gekoelde dranken om je te verfrissen.
  • Vermijd een heet bad en kies in plaats daarvan voor lauw water.
  • Probeer je stress te beperken en meer te ontspannen. Yoga en Tai Chi zijn daarvoor ideaal.
  • Verlies gewicht. Overwicht kan een factor zijn bij de ergste gevallen van opvliegers.
  • Koop een vaginaal glijmiddel als je last hebt van vaginale droogte.
  • Sport veel voor een goede nachtrust.
  • Vermijd grote maaltijden voor bedtijd en koffie en cafeïne na de middag.
  • Vermijd slapen overdag.
  • Als laatste, zorg voor een goede slaaphygiëne. Genoeg slaap hebben en fysiek actief blijven zal helpen om de symptomen van geheugenverlies of vergeetachtigheid en die van geïrriteerdheid te verbeteren.

Nog meer tips vind je op Mariepure.