Lukt het je maar niet om die laatste 5 kilo kwijt te raken? Met deze tips wel!

doorNele Annemansop 01/09/2018

We hoeven je vast niet te vertellen hoe vervelend het is dat hoe dichter je je streefgewicht nadert, hoe moeilijker het wordt om af te vallen. Want nu je een aantal kilo's verloren bent, heeft je lichaam minder energie nodig om je huidige gewicht te behouden. Gelukkig vonden wij deze slimme én makkelijke tips zodat jij toch je streefdoel bereikt!

1. Hou opnieuw een eetdagboek bij (of begin ermee)
Vaak stop je meer dingen in je mond dan je denkt. Hield je een eetdagboek bij aan het begin van je dieet, maar ging je er wat losser mee om zodra de kilo's eraf gingen? Start er dan opnieuw mee. Alles neerschrijven wat je eet, helpt je te ontdekken wat je goed doet en waar het misloopt.

2. Let op met onbewust snacken
Hoewel ze erg klein kunnen zijn, leveren al die onbewuste hapjes extra calorieën op zonder dat je ze nodig hebt. Geen idee hoe je komaf maakt met die slechte gewoonte? Probeer eens elke keer dat je iets in je mond wil stoppen dat je op voorhand niet dacht te eten (zoals dat laatste frietje op het bord van je partner of het koekje op het bureau van je collega) in een plastic zak te steken in plaats van het op te eten. Het klinkt een beetje raar, maar na een volledige dag zal je verbaasd zijn over hoeveel extra voedsel - en calorieën - je vermeden hebt.

Hier ontdek je de belangrijkste reden waarom je maar niet afvalt.

3. Eet een smoothie als avondeten
Probeer je avondmaaltijd enkele keren per week te vervangen door een gemixt drankje. Maaltijdvervangers zoals shakes en smoothies kunnen je helpen bij gewichtsverlies omdat de porties gecontroleerd zijn.

4. Zoek een sportbuddy
Na weken (of maanden) lijnen, is het normaal dat je motivatie in een dipje raakt. Helaas kan het overslaan van je work-outs net voorkomen dat je je doel bereikt. Zoek daarom iemand uit je omgeving die met je mee wil gaan. Wedden dat je die afspraak minder snel afzegt?

5. Zorg ervoor dat je niet te veel vocht vasthoudt
Extra vocht vasthouden kan de reden zijn waarom het nummer op jouw weegschaal maar niet wil zakken. Gelukkig kan je een aantal eenvoudige stappen ondernemen om te voorkomen dat je te veel vocht vasthoudt: drink niet door een rietje, eet langzaam, eet niet te veel zout voedsel, en vergeet niet om voldoende water te drinken gedurende de dag. Wil je weten of je voldoende water drinkt? Hier kom je het te weten.

6. Ruil de koolhydraten in je avondmaaltijd in voor groenten
De complexe koolhydraten die je eet bij je ontbijt en lunch, geven je voldoende energie om de dag door te komen, maar tegen de middag heb je die extra boost niet meer nodig. Ruil daarom je koolhydraten bij je avondmaal in voor een portie niet-zetmeelachtige groenten zoals broccoli, spinazie en pepers.

7. Eet een beetje meer
Het klinkt tegenstrijdig, maar een beetje meer eten kan je helpen die laatste kilo's kwijt te raken. Door je voedselinname lang te beperken kan je metabolisme immers vertraagt zijn. Natuurlijk geeft je dat geen vrijgeleide voor die cupcake of dat extra stukje pizza, maar je kan je metabolisme wel een boost geven door een kleine gezonde snack toe te voegen aan je eetpatroon.

8. Zorg dat je voldoende slaapt
Voldoende slaap is een ondergewaardeerd, meer heel effectief hulpmiddel bij het afvallen. Een uur vroeger naar bed gaan kan al wonderen doen. Bovendien maak je met een uitgerust gevoel gezondere keuzes en heb je meer energie om naar de sportschool te gaan.

9. Kijk niet te veel op je weegschaal Soms kan op de weegschaal staan je ergste vijand zijn tijdens het afvallen. Hier ontdekte je al enkele belangrijke redenen waarom je het beter niet te vaak doet. Probeer je daarom liever te concentreren op andere dingen (denk bijvoorbeeld aan al die verloren centimeters, de manier waarop je in je kleding past, je verhoogde energiepeil of uithoudingsvermogen) en gebruik die als nieuwe maatstaven voor je succes.