Namasté: ook je hersenen kunnen yoga gebruiken

doorSophie Vereyckenop 16/08/2019

Een gezonde geest in een gezond lichaam? Daar hoef je echt geen hele dagen rauwe wortels voor te kauwen of als de eerste de beste Sylvester Stallone met autobanden te jongleren in de crossfit. Je ledematen af en toe in een ontspannende yogapose vouwen is ook al genoeg. Of toch volgens de wetenschap.

De laatste jaren is yoga steeds populairder geworden. Tegenwoordig zweert een oud klasgenootje bij Bikram, je beste vriend(in) bij Ashtanga en zelfs je buurvrouw heeft haar innerlijke rust geworden sinds ze ergens op zolder een yogamatje heeft opgeduikeld. Dat sindsdien ook de klaagzang over geluidsoverlast of de gedeelde tuinmuur is afgenomen, is trouwens doodnormaal, weet doctor en psycholoog Jonathan Greenberg. 'Yoga is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Het wordt zelfs als behandelmethode gebruikt voor heel wat angststoornissen, depressie, maar ook slapeloosheid en heel wat andere mentale of psychologische aandoeningen en kwaaltjes.'

Hoe dat komt? Simpel: yoga is enorm effectief in het bestrijden van stress. 'We weten dat stress in veel gevallen de ideale voedingsbodem is voor psychologische en mentale aandoeningen', legt Greenberg uit. 'Yoga helpt om sommige van de gevolgen van chronische stress te verminderen. Je hersenen luisteren immers naar de signalen die je lichaam uitzendt. Wanneer je je fysiek kalm en ontspannen voelt, zal de mentale rust dan ook snel volgen.'

En daar stopt het niet. Yoga blijkt beter tegen veroudering dan de gemiddelde pot anti-rimpelcrème. Greenberg: 'Met yoga kan je je hersenen als het ware op een positieve manier vormgeven. Uit eerdere studies blijkt namelijk dat je geheugen erop vooruit gaat, maar ook time management, nauwkeurigheid en emotionele weerbaarheid. Na ongeveer acht weken meditatietraining, zoals yoga, zou de hippocampus - die vooral instaat voor ons leergedrag en geheugen - er al op vooruitgaan.' En ook de rechter insula, die een rol speelt in het bewustzijn van ons lichaam, zou groter zijn bij mensen die regelmatig hun yogamatje bovenhalen. Greenbreg: 'Dat betekent dat je de signalen van je lichaam beter leert herkennen. Wie de signalen van stress kan identificeren, kan er natuurlijk ook sneller op inspelen, zodat het niet escaleert.'

Minder stress willen we natuurlijk allemaal. Dus hoe vaak moeten we daarvoor exact in Neerwaartse Hond gaan staan? 'Eén sessie kan al verschil maken in hoe je je op dat moment voelt, maar voor langdurige effecten die je best 40 minuten yoga per dag.' We hebben alvast reden genoeg om het op z'n minst eens te proberen.