Niet zo gezond gegeten of een paar work-outs gemist? 5 trucjes om je toch goed in je vel te voelen

doorNele Annemansop 07/02/2019

Baal je ervan dat je goede voornemens om gezonder te eten én meer te sporten al weer helemaal op de achtergrond verdwenen zijn? Voor niets nodig! Je hoeft je immers helemaal niet schuldig te voelen als je zoete zonde of favoriete serie het af en toe eens wint van je gezonde voornemens.

‘We leven in een samenleving waarin slank en strak het schoonheidsideaal vormen, en we leren om ons te schamen als we daar niet aan voldoen’, vertelt Andrew Walen, een psychotherapeut die gespecialiseerd is in eetstoornissen en het lichaamsbeeld en oprichter is van The Body Image Therapy Center in Washington, D.C. Maar altijd gezond eten en je sportdoelen halen, is moeilijk. Soms komen er gewoon andere dingen (lees: een zetel, zakje chips en Netflix) tussen. Maar voordat je je daar de volgende keer schuldig over begint te voelen, geven we je graag enkele eenvoudige trucjes om je negatieve gedachten om te zetten in positieve zodat je je lichaam weer kan omarmen.

Leer jezelf een positieve affirmatie aan

Een affirmatie ofwel een positief zinnetje dat je zo vaak zegt waardoor je er ook echt in gaat geloven, werkt erg goed om minder kritisch te zijn over jezelf. Door het voortdurend herhalen van een positieve gedachte gaan je hersenen immers ook echt geloven wat je zegt. Denk aan: ‘Ik ben mooi’, ‘Ik ben meer dan mijn lichaam alleen’, ‘Ik ben goed zoals ik ben’ en je zal zien dat je voortaan zelfs met de smile op de loopband staat.

Verban ‘ik zou moeten’ uit je leven

Hoe vaak zeggen we wel niet: ‘Ik zou moeten …’ of ‘Ik moet …’? Toch straffen we onszelf dan alleen maar, en dat zonder reden. Probeer daarom dergelijke uitspraken zoveel mogelijk te vermijden. Lig je bijvoorbeeld gezellig in de zetel met je gezin maar denk je: ‘Ik zou echt mijn sportschoenen moeten aantrekken en even gaan hardlopen in het bos’? Stop daar dan onmiddellijk en leid jezelf af door een gesprek met je partner of kinderen, je Instagramfeed, je favoriete serie ... kortom alles wat ervoor kan zorgen dat je uit die negatieve spiraal raakt.

Trek kleding aan waarin je je fantastisch voelt

Je zou je eigenlijk nooit slecht mogen voelen over je lichaam, maar als je het toch doet, dan is er geen snellere manier om je aantrekkelijk te voelen dan te veranderen van outfit, en dan het liefst eentje waarin je zelf vindt dat je er goed uitziet. Is dat een onthullend kleedje of net een comfortabele jeans met een paar sneakers? Allemaal goed! Draag gewoon waarin jij je écht goed voelt en je zal zien dat de positieve gedachten zullen volgen.

Laat je niet meeslepen door anderen hun zelfkritiek

Body shaming komt zo vaak voor in onze samenleving dat je vaak verstrikt raakt in anderen hun zelfkritiek. Denk maar aan de mislukte pogingen van je beste vriendin om zich aan haar proteïnedieet te houden of het schuldgevoel van je collega omdat haar weegschaal enkele kilootjes meer aangeeft (hierbij ook meteen mijn excuses aan mijn vriendinnen en collega’s die mijn dieetissues elke dag moeten aanhoren). Probeer daarom voordat hun negativiteit over hun lichaam je eigen ontevredenheid triggert te veranderen van onderwerp. Lukt het je niet goed om het gesprek een andere wending te geven? Probeer dan om beleefd weg te gaan en je te omringen met mensen die wél over iets anders kunnen praten dan diëten of sporten.

Wees vriendelijk en vergevingsgezind ... voor jezelf

Als je je schuldig voelt omdat je niet voldoet aan je eigen verwachtingen (of die van de samenleving), heb je vaak de neiging om jezelf daarvoor te straffen. Je belooft jezelf om een maaltijd over te slaan of enkele extra sportsessies te doen om die ongezonde week te compenseren. Het probleem daarmee is dat je eten en sport dan gaat bekijken als een straf, terwijl je ze eigenlijk zou moeten omarmen voor je lichaam en geest. Sta jezelf dus toe om af en toe van dat heerlijke stukje chocolade, zakje chips of pakje frieten - mét mayonaise - te smullen en geniet ervan in plaats van je er schuldig over te voelen.