Nog geen yogafan? 10 erg goede redenen om er vandaag nog mee te beginnen

doorNele Annemansop 18/09/2019

Ofwel ben je helemaal into yoga, ofwel breekt het angstzweet je al uit alleen nog maar bij de gedachte van jezelf in een strak turnpakje te zien wringen in allerlei bochten. Maar bij welk kamp je ook hoort, yoga heeft tal van gezondheidsvoordelen en is daarom absoluut de moeite waard om te proberen.

Yoga helpt je flexibeler te worden
Een van de voor de hand liggende voordelen van yoga is dat je flexibiliteit verbetert. Tijdens de eerste les zal je je misschien verloren voelen als je ziet dat iedereen met gemak zijn tenen aanraakt terwijl jij zelfs nog moeite hebt met aan je knieën te kunnen, maar elke keer dat je oefent verbetert je flexibiliteit. Na een tijdje voel je dat je losser wordt en kan ook jij jezelf in nauwe poses duwen. Yoga helpt ook om je lichaam opnieuw in de juiste vorm te brengen en de strakheid en stijve spieren en ligamenten te verlichten, dus ook je pijntjes zullen vervagen. Je krijgt minder snel problemen met je houding of postuur, en ook minder snel pijn in je heupen en knieën.

Yoga werkt op je spieren
Volgend uit het eerste voordeel is dat het volume van je spiermassa groeit, wat je lichaam helpt te beschermen tegen artritis en rugpijn.

Yoga beschermt je gewrichten
Yoga laat je allerlei soorten bewegingen doen die belangrijk zijn voor gezond kraakbeen. Zonder beweging kan kraakbeen vervagen en dat zorgt ervoor dat bot bloot komt te liggen. Daarom kan yoga je gewrichten helpen te beschermen tegen artrose. De ruggenwervels genieten ook van een goede sessie dankzij de draaiingen en voorwaartse en achterwaartse buigingen. Yoga met gewichten versterkt je armen en benen, en dat kan het risico op fracturen op latere leeftijd beperken.

Yoga verbetert je balans
Een regelmatige yogasessie zal je snel helpen je lichaam beter aan te ‘voelen’ en te begrijpen wat het doet. Je verbetert je balans door simpelweg aan te voelen wanneer je niet in balans bent. Dat is vooral belangrijk voor mensen die een slechte houding of knie- en rugproblemen hebben.

Yoga verbetert je hartritme
Je denkt misschien dat yoga maar een milde vorm van sport is, maar sommige yogabewegingen zijn aerobic en zullen je hartritme versnellen. Je kan alle bewegingen energieker doen als je dat wenst of je kan flow- of ashtangalessen nemen. Onderzoek toont aan dat yoga je hartritme in rust kan vertragen en je uithoudingsvermogen kan verhogen. Je neemt meer zuurstof op en de bloedcirculatie gaat sneller. Meer zuurstof in je lichaam helpt om zwellingen te verlichten. Een verbeterde toevoer van zuurstof naar de bloedcellen kan hart- of nierproblemen verhelpen en het aantal klontervormende proteïnes in het bloed beperken, waardoor je het risico op hartaanvallen en beroertes beperkt.

Yoga makes you happy!
Het is een feit dat yoga je blij maakt. Elke vorm van beweging doet namelijk je serotonineniveau stijgen, maar volgens een studie van de universiteit van Wisconsin vertoont de linker prefrontale cortex verhoogde activiteit bij meditatie. Dat betekent hogere niveaus van geluk en een beter immuunsysteem. Door het vertragen van de mentale lussen van frustratie, spijt, boosheid, angst en verlangen waar we allemaal al eens last van hebben en die tot stress leiden, kan yoga ook je state of mind verbeteren. Stress verlichten leidt tot minder geassocieerde gezondheidsproblemen, wat betekent dat er minder risico is op allerlei zaken gaande van migraines tot hartaanvallen.

Yoga maakt je gezonder
Yoga helpt je niet alleen voldoende te bewegen, maar ook bij je dieet. Yoga moedigt mindfulness aan en je voelt je gemotiveerder om gezondheidsproblemen aan te pakken wat zich vertaalt naar wat je eet.

Yoga geeft je focus
Als je yoga doet, concentreer je je op ieder onderdeel van de beweging, hoe die aanvoelt en hoe je ademhaling is daarbij. Regelmatig focussen op het hier en nu helpt mensen beter te presteren in het dagelijks leven. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat yoga je coördinatie, reactietijd en geheugen verbetert. Je bent minder afgeleid door je gedachten, en als je problemen hebt met angst, zullen die wellicht ook verminderen. Het is net alsof je een minivakantie maakt.

Yoga verbetert je slaapkwaliteit
Er zijn verschillende soorten yoga die je echt helpen te ontspannen en in het moment te leven. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je meer rusttijd kan voorzien voor je drukke lichaam en hersenen, en dus beter slaapt. Een verbeterde slaap helpt je dan weer beter te functioneren, stressniveaus te verminderen en laat je ook beter omgaan met je dagelijkse dosis stress.

Yoga verbetert je zelfvertrouwen
Het probleem met een laag zelfvertrouwen is dat we uiteindelijk heel gemeen zijn ten opzichte van onszelf. We eten te veel, overwerken ons, nemen medicatie, drinken te veel alcohol, roken of beperken onszelf op plezier en slaap. Natuurlijk gaan we hier de prijs voor betalen met onze mentale en fysieke gezondheid. Yoga kan een positieve invloed hebben op je leven en zelfvertrouwen omdat je tijd neemt om te reflecteren. Je voelt je beter omdat je door de yogahoudingen en je ademhaling van je lichaam geniet. En misschien kom je wel in aanraking met je spiritualiteit.

Kortom, reden genoeg om vandaag nog met yoga te beginnen!

Met dank aan Mariepure.