Pessimist? 3 makkelijke tips om positiever te leren denken

doorNele Annemansop 02/05/2020

Mensen die positief denken maken tot 77 procent gezondere keuzes, hebben een sterker immuunsysteem en nemen een gezondere levensstijl aan. Redenen genoeg dus om wat vaker die roze bril op te zetten en deze drie tips van Sandra Bekkari helpen je daarbij.

Je positieve ingesteldheid wordt maar voor vijftig procent bepaald door erfelijkheid en tien procent door omstandigheden. De overige veertig procent kleur je dus helemaal zelf in. Met groen of rood? Die keuze is aan jou!

1. Hou een gedachtendagboek bij

Schrijf af en toe een stukje van je interne monoloog op, zo maak je de (vaak absurde!) gedachtegang in je hoofd concreet. Sta stil bij wat je jezelf vertelt. Helpt het je vooruit? Of net niet? Schrijf je negatieve, irrationele of uitvergrote gedachten op en vervang ze door positieve gedachten. ‘Het was een slechte week, want ik at frieten’ wordt dan ‘Ik at één keertje frieten op vrijdagavond. Dat was gezellig en het mocht, want ik heb de rest van de week lekker en gezond gegeten.’ Een heel nuttig bewustwordingsproces waardoor het positief ‘omdenken’ van een situatie al snel een tweede natuur wordt.

2. Je moét niets

Maar je wil het wel. Zeg dus niet: ‘Ik moét gaan sporten’, alsof het een straf is. Maar zeg: ‘Ik wil me fitter en energieker voelen’, omdat dat de beloning is. Doe niets tegen je zin. Ben je niet zo gek op joggen? Ga dan niet joggen. Probeer zwemmen, wandelen, skeeleren of nog helemaal wat anders in de plaats.

3. Schrijf elke avond drie dingen op waarvoor je dankbaar bent

Het verplicht je om je dag te overlopen en op zoek te gaan naar de vele positieve momenten. Zo wordt al het goede niet ondergesneeuwd door die ene stomme opmerking of dat vervelende mailtje.

Meer weten? 'Nooit meer diëten 4', Sandra Bekkari (Borgerhoff & Lamberigts, € 24,99).