Nood aan rust in je hoofd maar een hekel aan mediteren? Misschien is mindful lopen wel iets voor jou

doorNele Annemansop 04/05/2020

De voordelen van meditatie benutten terwijl je calorieën verbrandt? Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar met mindful lopen zou je er wel in slagen. Want hoewel het tegenstrijdig klinkt - hijgen, puffen en een rood gezicht associëren wij niet meteen met rust in ons hoofd - zou het een erg goede manier zijn om je lichaam en geest vrij te maken.

Hoewel heel wat mensen gaan lopen om hun hoofd leeg te maken, gebeurt vaak het omgekeerde. Je denkt aan wat er die dag op je werk gebeurde, wat je thuis nog te wachten staat, hoelang je al aan het lopen bent (en hoeveel kilometer nog zou moeten doen) … Luister je dan ook nog naar muziek, heb je je gedachtengang helemaal niet meer onder controle. Het resultaat? Je ziet vooral af tijdens je training.

Bij mindful lopen doe je het tegenovergestelde. Het is vergelijkbaar met mindfulness waarbij je aandacht hebt voor het hier en nu om zo stress te verminderen, je slaap te verbeteren en je focus en creativiteit te verhogen. Het enige verschil? Je moet er je loopschoenen voor aantrekken.

Maar geen paniek als lopen niet in je woordenboek staat. Zelfs de niet zo sportievelingen onder ons kunnen het. Bij mindful lopen worden namelijk geen toptijden verwacht. Het is de bedoeling dat je traag en naar je eigen kunnen loopt en dat terwijl je alleen door je neus ademt. Dat zou niet alleen je lichaam maar ook je hoofd tot rust brengen. Alvast het proberen waard!