Slapen kan je leren: wij testten Napercise

Goed nieuws: fitnessen hoeft niet altijd te zoveel betekenen als met veel te zware gewichten zwieren of sterven op de loopband. In Engeland geven ze er al een tijdje een les naar ons hart: Napercise, ofwel: de slaaples. En voor één keertje werd ook de Antwerpse vestiging van David Lloyd omgetoverd tot een heuse slaapzaal voor een lesje – ja, écht – slapen. Daar willen wij onze luie zetel wel voor verlaten!

De fitnesszaal ademt voor één keer rust in plaats van kommer en kwel uit, en de sfeer oogt alvast ontspannen. Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik zelfs in 30 graden op een overvolle bus geen enkel probleem heb om in slaap te dommelen, dus een probleemgeval ben ik wellicht niet, maar de donzig opgedekte bedden lijken te beloven dat slapen zelfs voor doorwinterde schaapjestellers een makkie wordt. En dat is ook wat napercise-coach Tru ons belooft. “Uiteraard vervangt deze les je nachtrust niet, maar het is eerder een soort powernap. Alsof je even op de reset-knop duwt en vervolgens weer boordevol energie zit.”

Slapen is immers veel belangrijker dan we denken, weet ook slaapexperte en mede-oprichtster van Napercise, Kathryn Pinkham. “Op korte termijn leidt een gebrek aan slaap tot vermoeidheid en concentratieproblemen, maar ook op lange termijn heeft het een invloed op hoe we ons mentaal en fysiek voelen. Te weinig slaap verhoogt het risico op spanningen en depressies, én het beïnivloedt ons beoordelingsvermogen en onze beslissingen. Zo zullen we sneller ongezond eten of een avondje sporten overslaan.” En zo was Napercise geboren. Een 45 minuten durende dutjesles om die kostbare slaaptijd wat in te halen.

En dat blijkt te werken. Na enkele stretchoefeningen, bedoeld om je spieren en geest te ontspannen, is het tijd om onder het dekentje te kruipen. Vervolgens gaat het licht uit, de oogjes toe en is het tijd om richting dromenland te vertrekken. En aan het gesnurk rondom mij te horen, hoeft slaapcoach Tru ons dat geen twee keer te zeggen. Het beste nieuws? Je kan het ook gewoon zelf thuis doen. Meer dan een comfortabele zetel (of bed) en dit stappenplan heb je niet nodig:

- Kom in de stemming. Ga niet je hoofd naast je computer leggen en vervolgens verwachten dat je meteen in een diepe, verkwikkende slaap valt. Om hoofdpijn en een laptopstreep in het midden van je wang te vermijden, doe je het maar beter goed. En dat betekent: licht uit, kussentje erbij en een zachte ondergrond.

-  Ademhaling is de sleutel. Adem diep in en uit, en focus je op je ademhaling. Het is normaal dat je gedachten afdwalen naar je boodschappenlijstje, of die taak die je nog moet voorbereiden. Geef niet op, en richt je telkens opnieuw op je ademhaling. Val je niet in slaap? Dan heb je op z’n minst toch even rust gehad, en dat is ook al heel wat tegenwoordig.

- Zet je wekker. Een halfuur is de ideale tijdspanne voor een verkwikkende powernap. Te kort, en je merkt niet veel van het effect. Te lang, en je wordt net helemaal uitgeteld wakker. Op tijd je wekker zetten is dus de boodschap.

Slaapwel!

Door: Sophie Vereycken