Slecht nieuws: 10.000 stappen per dag is niet voldoende

doorValérie Wautersop 28/06/2018

Waar de meesten onder ons het vaak moeilijk hebben om doordeweeks aan 10.000 stappen per dag te raken volgt er nu meer slecht nieuws. Uit onderzoek blijkt immers dat 10.000 stappen per dag niet voldoende is om ons risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk te beperken. Researchers beweren immers dat we op maar liefst 15.000 stappen per dag moeten mikken. Slik.

Ik beken: op een doordeweekse dag blijft mijn stappenteller maar al te vaak rond de 7.000 stappen hangen. Een zittend beroep gecombineerd met een energieniveau dat vaak op een laag pitje staat (met dank aan twee kinderen die het ’s nachts graag een beetje te bont maken) zorgt ervoor dat ik na een lange werkdag maar al te vaak rechtstreeks op de zetel beland. Geen goed idee, want uit nieuw onderzoek van de Universiteit van Warwick blijkt dat we niet langer op 10.000 stappen per dag moeten mikken maar wel op 15.000.

Research toont ons immers dat personen die dagelijks meer dan 15.000 stappen zetten naast een lager BMI ook een smallere taille, een betere bloedsuikerspiegel en een lager cholesterolgehalte in hun bloed hebben.
Om aan dat aantal stappen te raken moet de gemiddelde persoon gedurende twee uur stevig doorstappen. Probeer dus voor het werk een half uurtje te gaan wandelen, dat ook tijdens de lunchpauze te doen en ook ’s avonds nog een uurtje naar buiten te trekken. Veel succes!