Sportdipje? Zo raak je terug op schema

doorNathalie Topsop 28/02/2018

Vol enthousiasme nam je je enkele weken geleden voor om gezonder te eten en meer te bewegen. Drie keer bewegen, elke dag gezond koken: door je roze nieuwjaarsbril leek alles haalbaar. Tot de realiteit je inhaalde. Even een dip? Met deze tips raak je weer op het rechte (of sportieve) pad.

Dat je voornemen wat slabakt, is eigenlijk normaal, legt Jaime McFaden, een van de personal trainers achter de 'Aaptiv'-fitnessapp uit. 'Mensen zijn erg resultaatgericht. En dus beginnen we vol enthousiasme drie keer per week te sporten. Maar dan raken we ontmoedigd. Omdat die vijf kilo er niet in een twee drie afvliegt, of omdat het geen weer is om een hond door te jagen, laat staan te gaan joggen. En zo zakt je motivatie langzaam maar zeker naar het nulpunt.' Gelukkig kan je je motivatie wel hervinden met deze vier simpele tips van de personal trainer.

1. Zet een voornemen om in een gewoonte

De hoofdreden waarom een voornemen faalt, blijkt een gebrek aan langetermijnvisie. Je wil wat kilo's kwijt, maar vervalt weer in je oude gewoontes zodra het doel bereikt is. En dus loert het gevreesde jojo-effect om de hoek. Daarom raadt de personal trainer je aan om je voornemen om te zetten in een haalbare gewoonte. Heb je amper tijd? Neem je dan niet meteen voor om vier keer per week te gaan sporten, maar reserveer een halfuur van een dag naar keuze voor beweging en neem voortaan de trap in plaats van de lift. Het zijn kleine aanpassingen, maar ze zijn realistischer (en dus haalbaarder) dan grootste veranderingen.

2. Vind je 'waarom'

Er is een reden waarom 'gezonder leven' bovenaan menig lijstje met goede gewoontes prijkt: monkey see, monkey do. Oftewel: als onze omgeving massaal aan het sporten slaat, voelen we ons haast verplicht om onze loopschoenen ook weer van onder het stof te halen. Helaas verzandt dergelijk kopieergedrag meestal al snel in lusteloosheid. Daarom zoek je voor jezelf liefst een reden waarom jij wat meer wil bewegen. Hoe concreter, hoe makkelijker je doel na te streven zal zijn.

3. Durf om hulp te vragen

Iedereen heeft wel eens een dipje. Vraag dus gerust tips of hulp aan je (digitale) omgeving. Spreek bijvoorbeeld af om samen te gaan sporten, probeer een challenge uit, download 'Start to Run', spreek een trainer in je plaatselijke fitness aan voor tips: de mogelijkheden zijn legio.

4. Beloon jezelf

Opnieuw: mensen zijn erg resultaatgericht. Maar helaas duurt het vaak een tijdje vooraleer datzelfde resultaat zichtbaar is. En dat kan een flinke knauw geven aan onze motivatie. Daarom kan een kleine beloning hier en daar wonderen doen. Geniet met mate van je guilty pleasure nadat je eindelijk die 5 km haalde, ga op café met vrienden, koop alvast een bikini waarin je deze zomer kan pronken, ... je verdient het!