Klaar voor de démarrage: wielrennen wordt steeds meer een vrouwensport

doorRedactieop 16/02/2022

Ineens zijn ze daar: vrouwen op de koersfiets. Haren in de wind, billen strak op het zadel. Waarom zijn we plots zo dol op fietsen? Wat doet het voor je lichaam? En is de fiets here to stay, of wordt het eerder een rit de passage? Tine Wetsels, sport- en prestatiepsycholoog en expert bij The Women Peloton, geeft alvast drie tips om te starten.

Stel haalbare doelen
Tine Wetsels:
‘Er is niets mis met droomdoelen, maar het feit dat je ooit 100 kilometer wil fietsen, gaat je vandaag niet helpen om je fiets van stal te halen. Deel je doelen op in stukjes: wat ga je de komende weken doen om dat ultieme doel te bereiken?

Wees concreet
Tine Wetsels:
‘Schrijf je doelen op en kleef ze in het zicht. Idealiter leg je ze visueel vast aan de hand van iets dat je motiveert: een toffe quote, een foto van een topmoment op de fiets. Zeg ook niet gewoon: ‘Ik wil meer fietsen’, maar eerder: ‘Die en die dagen wil ik gaan trainen’.

Ga niet vergelijken
Tine Wetsels:
‘Iedere situatie is uniek. Misschien heb jij een flexibele job, misschien helemaal niet. Staar je niet blind op iemand anders en ga op zoek naar wat jóu gelukkig maakt op de fiets.’