Stijve spieren? Dit doe je eraan!

doorSophie Vereyckenop 14/05/2020

We zitten de hele dag: op het werk, in de auto, in onze zetel. We kunnen dan ook allemaal wat meer beweging gebruiken. Geen flauw idee wat je moet doen in de sportschool, geen inspiratie of simpelweg geen tijd? Geen excuus. Samen met mind & body coach Axelle trakteren we je elke week op een snelle sporttip waar je bitter weinig voor nodig hebt. Tenzij wat motivatie.

Sporten is meer dan alleen maar zweten op de loopband en afzien in de krachtzaal. Je lichaam heeft ook voldoende rust nodig om te recupereren, en ook die stijve spieren verdienen af en toe een klein beetje extra liefde. Met deze stretchoefeningen bijvoorbeeld. Axelle: 'Een stretch werkt pas na 30 seconden, dus gewoon even aanhouden heeft geen zin. Om je spieren optimaal te rekken, werk je dus best met een timer.'

Stretch 1: hamstring en dijen
Duw je volledige gewicht in je knie, hou je bovenlichaam zo recht mogelijk, wil je uitdagender maken? leun zo ver mogelijk naar achter dat je het nog dieper in je buikspieren voelt. Ga zitten op je andere been, zodat je de stretch ook voelt in je hamstring en kuiten. Ga vervolgens op je benen liggen. Kan je nog niet diep? Geen nood, dat komt wel met tijd.

Stretch 2: bilspier
Hou één been gestrekt, het andere been leg je er schuin over. Hou je knie op de mat met je elleboog. Probeer om volledig plat te liggen.

Stretch 3: hamstring
Blijf op je rug liggen, en hou je knie in een hoek van 90 graden. Mag de stretch wat dieper? Dan kan je zachtjes uitduwen.

Stretch 4: triceps
Strek je arm in de lucht, maak je zo lang mogelijk, en breng vervolgens je arm naar achteren. Probeer zo diep mogelijk te gaan, het kan helpen om voorzichtig naar de andere kant te duwen.

Stretch 5: schouders
Hou je arm horizontaal voor je, en duw zachtjes tegen je elleboog. Vervolgens plooi je naar achteren, alsof je jezelf een knuffel zou geven, terwijl je tegen je elleboog blijft duwen. Wijs naar de muur.

Stretch 6: kuiten
Ga op een verhoogje staan, zoals de trap of de stoeprand, en hou je stevig vast. Vervolgens ga je met je volledige gewicht in je hielen hangen. Dat hou je 30 seconden aan, ga weer even op en herhaal dan nog eens voor 30 seconden.

Nog meer work-outinspiratie nodig? Axeela The Lifting Lioness volgen kan op Instagram. Meer informatie en filmpjes vind je op haar website en YouTube-kanaal.