Van datahonger tot de manuele loopband: dit zijn de nieuwste sporttrends

doorSophie Vereyckenop 25/02/2021

Was 2020 noodgedwongen het jaar van het wandelen – zelden zoveel bos gezien – dan hebben we nu zin in iets anders. Ruil die bottines in voor een paar sportschoenen, en laat je inspireren door de nieuwste fitnesstrends. Want verandering van spijs doet (zw)eten. Health- en fitnessredacteur Sophie Vereycken somt op wat de nieuwste hypes zijn in sportland. “Je lichaamssamenstelling wordt belangrijker dan je gewicht. Want wie spiermassa verliest, is gevoeliger voor blessures.” Ready, sweat, go!

Datahonger

Sporthorloges en activiteitstrackers zijn al langer dagelijkse kost. Wie gaat sporten, doet dat steeds vaker inclusief oplichtend schermpje om de arm. Na afloop kan je dan precies zien hoe ver, hoe lang en hoe hard je gezweet hebt. Dat vinden we fijn: die cijfertjes zijn het harde bewijs van onze inspanning, én ze tonen dat al die moeite iets oplevert. Want als het goed is, tonen ze traag maar gestaag onze vooruitgang.

Wie wil kan een stapje verdergaan: onze slimme horloges krijgen gezelschap van de slimme weegschaal. Die toont – uiteraard – je gewicht, maar giet dat getalletje ook in een handige trendlijn. Zo voorkom je dat je afgeleid wordt door dagelijkse schommelingen in je gewicht, want die zijn volledig normaal. En daar stopt het niet: de weegschaal meet je vochtgehalte (zo weet je of je meer moet drinken na het sporten), je botmassa, vet- én spiermassa. Vooral dat laatste is interessant, vertelt topdiëtiste Stephanie Scheirlynck: ­”Eigenlijk is je lichaamssamenstelling nog belangrijker dan je gewicht. Want wie spiermassa verliest, is gevoeliger voor blessures.”

1. Fitbit, Versa 3, 204 euro bij Vanden Borre.
2. Polar, Ignite, 229 euro bij Krëfel.
3. Garmin, Index S2, 149,99 euro bij Coolblue.

Hardlopen 2.0

Het nieuwste hebbeding onder de fitnessapparaten? De manuele loopband: een toestel dat niet langer ­automatisch draait, maar gebruik maakt van je lichaamsgewicht. Geen motor dus. Enfin, die ben je zelf. Dat is milieuvriendelijker, en vooral een stuk zwaarder. Uit testen bleek dat je liefst 30 procent meer energie verbruikt (lees: calorieën verbrandt) op een manuele loopband én dat de hartslag gemiddeld 20 slagen hoger ligt per minuut. Te vinden bij de plaatselijke (hippe) sportschool, of haal er zelf eentje in huis. Ze zien er mooi uit en een extra stopcontact heb je niet nodig. Een tweede lening misschien wel.

NOHrD loopband van Sprintbok, 5.895 euro via fitshop.be.

Meditatief stretchen 

Mindfulness is zoveel meer dan zittend mediteren. En sporten kan dan weer een heleboel mentale voordelen met zich meebrengen. Kortom: het was slechts een kwestie van tijd voor die twee elkaar zouden vinden in stretchwork-outs. Deze rustige rek- en strekoefeningen worden stilaan even belangrijk als high intensity. Het hoeft niet altijd harder, beter, sneller en sterker te zijn. Integendeel: met de juiste stretchvormen train je niet alleen je spieren en mobiliteit, maar ook je ademhaling. Door diep in en uit te ademen door de neus komen we tot rust en maken we ­stikstofoxide aan, wat zorgt voor meer energie. 

Doen (als groepsles of gewoon thuis):
• Stretchtherapie
• Bodybalance
• Yinyoga
• Restorative yoga

Movement Culture

Nog niet zo lang geleden was er ‘animal flow’: een training waarbij je dierlijke bewegingen imiteert. Tegenwoordig is er ‘flow in the dark’, een uur durende sportsessie in het donker. Twee work-outs met hetzelfde idee: terug naar beweging an sich. Die eerste doet dat door te focussen op oerbewegingen, de tweede door alle afleiding weg te nemen – vandaar de donkere ruimte: gedaan met loeren naar de moves van je buurvrouw – zodat enkel pure beweging overblijft. Beide behoren tot de ‘movement culture’, een filosofie waarbij prestaties en statistieken bewust weggelaten worden. Oprichter Ido Portal liet zich inspireren door osteopathie en kinesitherapie, maar evengoed door dans, yoga, gevechtssport en atletiek: “Beweging is de kern van ons bestaan, en zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn.” De bewegingsleer verstevigt je lichaam en maakt je bewuster van hoe je in het dagelijkse leven beweegt.

Doen (als groepsles of gewoon thuis):
• Animal flow
• Flow in the dark
• Flow
• Movement

Dynamisch zitten

Met dat massale thuiswerken waren de klachten nooit eerder zo talrijk. Op een appartement (of aan de doorsnee keukentafel) is namelijk zelden een ergonomische bureaustoel aanwezig. Het resultaat? We hangen nonchalant boven onze computer, maar dat heeft zo zijn gevolgen op lange termijn. Bovendien komen we met een beetje geluk (en veel middagwandelingen) misschien aan een schamele duizend stappen per dag, want sinds het koffieapparaat in dezelfde ruimte staat in plaats van op een andere verdieping, laat onze beweging te wensen over. Niet zo best, want onderzoek wijst uit dat we de schadelijke effecten van veel stilzitten niet kunnen compenseren door ’s avonds een uurtje te sporten. Het leidde tot de opkomst van dynamisch zitten: een actieve zithouding waarbij we zo veel mogelijk in beweging blijven. Zo blijven we niet de hele dag in dezelfde houding zitten. Geef je innerlijke kind vrij spel, en haal zo’n vrolijke zitbal in huis. PS Je kan ze ook gebruiken bij heel wat balansoefeningen voor een work-out at home.

VLUV, zitbal Sova, 109,90 euro bij bol.com.

Fitnessboetieks

Au revoir zweterige zalen, verblindend tl-licht en plakkerige ­laminaatvloer. De nieuwste fitnesscentra zijn super-de-luxe hotspots die meer weghebben van een hip boetiekhotel dan een sportzaal. Denk: een decor dat niet zou misstaan in een interieurmagazine en alle luxe die je je kan wensen. Versgewassen handdoeken, een zithoek waar je voor of na het sporten een koffietje (of gezonde smoothie) kan drinken en de krant lezen, water en sportdrank à volonté, de beste beautyproducten in de douches en vaak een aangrenzende winkel met toffe fitnessaccessoires en -kledij. Je zou zowaar zin ­krijgen om naar de fitness te gaan.

Waar?
• The Brick in Antwerpen 
• M4TERIA in Antwerpen 
• Animo Studios in Brussel 

Trainen als een militair

Het begon met de bootcamp, een training uit het Amerikaanse leger waarbij soldaten in korte tijd intensief gedrild werden, die in sneltempo wereldwijd populair werd. Toen kwamen de televisieprogramma’s, waarbij burgers een militair trainingsschema moesten zien te voltooien. Denk: SAS: Who Dares Wins, The Selection en in eigen land: Kamp Waes.  Het leidde tot een ongeziene populariteit van ‘military fitness’: trainingsvormen en sportsessies afkomstig uit het leger. In Gent vind je de eerste MSA-sportschool in ons land, oftewel: Military Sport Academy. Een sportschool die werkt met programma’s van 8 weken. Is Gent te ver? Ook online vind je tal van filmpjes en schema’s, geïnspireerd op de militaire training. Zo heeft het Nederlandse leger een eigen YouTubekanaal, ‘Werken bij Defensie’, met tal van work-outs.

Waar?
MSA in Gent
Doen:
• Werken bij Defensie
• Start to Kamp Waes

Prenatale work-outs

Prenataal sporten is nog vrij nieuw. Al verovert het razendsnel de sportwereld. Zo lanceerde sportmerk Nike onlangs een kledingcollectie voor zwangere vrouwen, en voegen fitnesscentra programma’s toe voor toekomstige mama’s. Er zijn tal van voordelen: minder rugklachten en spanningen, meer fitheid en minder last van incontinentie achteraf. Sporten waarbij je kan vallen, sla je het best over. Lopen (tot 4 maanden), fietsen, zwemmen, wandelen en krachttraining kunnen wel. Al is de ideale match vooral pilates en yoga. Bij pilates leer je je core versterken en spieren verstevigen. Yoga vermindert dan weer bekken- en ruglast en je leert er ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

Doen (als groepsles of gewoon thuis):
• Zwangerschapsyoga
• Prenatale beweging
• Prenatale pilates
Waar?
• Mama Moves in Mechelen 

Working out is het nieuwe going out

Tijdens de lockdown spraken we en masse af tijdens het wandelen, fietsen of joggen. En daar spelen fitnesscentra op in. Zo kan je nu op ‘couple work-out’ – want echte liefde overwint alles, zelfs een planksessie – of naar groepslessen voor vriendinnen. ‘Small group work-outs’ heet het fenomeen. Op zich te begrijpen, want uit onderzoek blijkt dat groepslessen zorgen dat we gemotiveerd zijn (en blijven) en dat we in gezelschap langer sporten dan alleen. Deze nieuwe soort groepslessen vind je steeds vaker in de traditionele fitness, maar ook heel wat personal trainers en sportkinesisten bieden ze aan. Enerzijds onder invloed van corona – we mogen niet met zoveel in dezelfde ruimte – anderzijds omdat je zo gerichter en persoonlijker kan werken.

Doen:
• Couple work-out
• Small group training
• Small group work-out