Vergeet calorieën tellen, dit dieet moet je nu volgen om af te vallen

doorNele Annemansop 03/05/2017

Calorieën tellen is zowat onze nummer 1-oplossing als we wat kilootjes willen kwijtspelen. Toch is het vaak niet de meest effectieve manier – die 100 calorieën van je zakje M&M’s zijn echt niet hetzelfde als de 100 calorieën van broccoli. Laat het calorieën tellen dus even links liggen en probeer eens het macrodieet.

Wat zijn macronutriënten ook alweer?
Macronutriënten of –voedingsstoffen zijn de voedingstoffen die je lichaam in grote mate nodig heeft, namelijk koolhydraten, eiwitten en vetten. Voorstanders van het macrodieet zeggen dat als je het juiste evenwicht tussen die drie groepen voedingsstoffen vindt, je makkelijker gewicht verliest, vet verbrandt en spieren opbouwt.

Hoeveel macronutriënten heb je elke dag nodig?
Hoeveel je van elke macrovoedingstof nodig hebt, hangt af van je lichaamstype. Mensen die makkelijk aankomen en een brede lichaamsbouw hebben krijgen het best 25% koolhydraten, 35% eiwitten en 40% vetten binnen. Als je van nature slank bent en eerder de aanleg hebt om mager te worden, kies je het best voor een verhouding van 55% koolhydraten, 25% eiwitten en 20% vetten. Mensen met een atletische bouw krijgen het best 40% koolhydraten, 30% eiwitten en 30% vetten binnen.

Is het doenbaar als je geen wiskundewonder bent?
Hoewel er wat cijfers aan te pas komen, is het wel een eenvoudig dieet om te volgen eens je het onder de knie hebt. Tip: apps zoals MyFitnessPal tellen de ingenomen voedingstoffen voor jou.

Wat levert je het op?
Hoewel het nog altijd gaat om het dieet, is het wel flexibel. Je sluit geen voedingsgroepen uit (lees: je kan nog altijd genieten van je geliefde stukje chocolade), het maakt je meer bewust van wat je eet en het leert je verstandiger te kiezen.

Conclusie Heb je weinig tijd en ben je niet zo handig met apps? Dan is dit dieet misschien niet voor jou weggelegd. Hou je je daarentegen graag bezig met wat je in je mond stopt, en zag je nog geen resultaat van je eerdere diëten? Dan is dit dieet zeker de moeite waard om te proberen.