Verslaafd aan suiker? Met deze 5 tips raak je ervan af

doorNele Annemansop 24/06/2017

Heb jij ook voortdurend nood aan die heerlijke reep chocolade die ligt te lonken in je bureaulade of kast? Of is nee zeggen tegen een dessert op restaurant een mission impossible? Misschien ben je dan wel verslaafd aan suiker. Wij tonen je graag vijf makkelijke manieren om er komaf mee te maken.

Manier 1: let op je fruitinname
Fruit bevat fructose, wat anders verwerkt wordt in je metabolisme dan een zak snoep. Toch kan je ook te veel fruit eten en moet je goed opletten dat je je inname beperkt tot een paar stukken per dag. Te veel fruit eten wordt namelijk gelinkt aan het krijgen van een buikje, wat de kans op type 2 diabetes vergroot. Sommige experts geloven dan ook dat we niet zoveel fruit nodig hebben als vaak beweerd wordt. Afgezien van het feit dat fruit een goede bron van vezels en vitamines is, kan te veel fruit je een tijdelijke verhoging van insuline geven. Tip: hoe meer water er zich in het stuk fruit bevindt, hoe minder suiker. Kies dus liever voor sinaasappels en meloenen dan voor bananen en druiven.

Hier ontdek je nog 9 stiekeme suikerbommen.

Manier 2: eet niets kunstmatigs
Heb je beslist om minder suiker te eten? Dan word je misschien verleid om kunstmatige zoetstoffen als vervanger te gebruiken, maar dat is niet zo'n goed idee. De lightversies van eten en drinken bevatten vaak aspartaam, sucralose, sacharine – zelfs stevia – en grotere hoeveelheden daarvan doen je verlangen naar meer zoet voedsel. Probeer dus om andere manieren te vinden om je verlangens te vervullen.

Manier 3: haal je kasten leeg
Als je ervoor kiest om suikervrij te gaan eten, ga er dan ook volledig voor. Ga door je kasten, je koelkast en je diepvriezer en gooi alles weg dat te veel suiker bevat – of suiker is! Jij kiest wat je eet.

Manier 4: denk na over je verlangens
Als je echt naar iets zoets verlangt, heeft je lichaam misschien wel een tekort. Hunker je bijvoorbeeld naar chocolade? Dan kan het zijn dat je lichaam nood heeft aan magnesium. Magnesium vind je in veel donkere bladgroentes, tofu en noten. Aan de andere kant kunnen die verlangens ook gedreven worden door je hersenen (en dus niet door je lichaam) die nood hebben aan een ‘beloning’. Je kan in dat geval proberen een beetje te knabbelen op iets waar je naar verlangt of er een heel klein stukje van te nemen. Dreig je echter ten onder te gaan aan een vreetbui door dat knabbelen of kleine stukje, dan mag je niet toegeven. Als je verlangen betekent dat je écht honger hebt, eet dan een volwaardige maaltijd. Denk je dat je een beloning nodig hebt, of emotionele troost? Zoek dan een betere manier om daarmee om te gaan die niets met suiker te maken heeft.

Manier 5: beweeg!
Sporten verbetert je humeur, stimuleert je hormonen en versterkt je metabolisme. Door te sporten – zeker als je het buiten doet – beloon je je lichaam en produceer je een natuurlijke high die het hunkeren naar zoetigheden voorkomt.

Met dank aan Mariepure Bachbloesems.