Waarom je altijd zo hongerig bent nadat je alcohol drinkt

doorValérie Wautersop 17/08/2017

Je herkent het vast wel: na een gezellige avond op café met vriend(inn)en sta je de volgende ochtend uitgehongerd op.  Je grijpt haast automatisch naar de dichtstbijzijnde snack, maar snapt ondertussen niet echt goed waar dat hongergevoel plots vandaan komt. Wij zochten het voor je uit. 

Eerst en vooral kan alcohol zorgen voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor je je plots hongerig voelt terwijl je dat eigenlijk niet bent. Door een stijging van het glucoseniveau in je bloed voel je vaak plotse opflakkeringen van haast allesoverheersende honger.

Ook dehydratie speelt een belangrijke rol. Alcohol werkt vochtafdrijvend, waardoor je vaker moet plassen na het drinken van bijvoorbeeld een glaasje wijn of een cocktail. Wanneer je deze verloren vloeistof niet vervangt voel je je dorstig. Sommige mensen verwarren die dorstprikkel echter met honger, en grijpen daarom naar een vette snack in plaats van naar een glas water. Het gevolg: je blijft je hongerig voelen, omdat je de eigenlijke oorzaak van het probleem - dorst dus- niet hebt aangepakt. 

Daarnaast is je lichaam natuurlijk ook druk aan het werk om al die geconsumeerde alcohol weer af te breken. Tijdens je slaap worden er proteïnes aangemaakt die je lever helpen om bepaalde toxines uit het bloed te verwijderen. Je lichaam verbrandt daardoor heel wat energie, maar tegelijkertijd maakt je lever ook niet voldoende energie aan voor de rest van je lichaam. Om die reden geeft je lichaam dan ook het signaal om zoveel mogelijk te beginnen eten vanaf het moment dat je wakker wordt. 

Dit doe je eraan

Het is helemaal niet fout om iets te eten wanneer je na een avondje doorzakken hongerig wakker wordt. Let er echter wel op dat je kiest voor gezonde voedingsmiddelen, die je een verzadigd gevoel geven. Weet ook dat alcohol ervoor kan zorgen dat ons lichaam tijdelijk bepaalde voedingsstoffen minder goed opneemt, bijvoorbeeld vitamine B12, thiamine en folium. Om dat te compenseren kan je dus beter voedsel eten dat rijk is aan deze stoffen, bijvoorbeeld eieren, bonen, kaas en noten. Zorg er daarnaast ook voor dat je genoeg water drinkt, zowel wanneer je gaat slapen als wanneer je opstaat.