Waarom we allemaal af en toe een bootcamp work-out moeten doen

doorSophie Vereyckenop 26/04/2018, laatst bijgewerkt op 18/04/2018

Je kent ze wel, van body pump tot basix en powertraining: bootcamp work-outs waarbij je onder het toeziend oog van een instructeur jezelf in korte tijd helemaal afmat.Ze zijn lichtjes gebaseerd op de trainingen in het leger, en je hebt er bijna niets van materiaal voor nodig. En ze zijn ook nog eens ontzettend goed voor je.

Tegenwoordig vind je in iedere sportschool wel een bootcamp-les op het programma, onder de meest uiteenlopende namen. En toch hebben ze allemaal een paar dingen gemeen. Zo combineren ze oefeningen waarbij je vooral terugvalt op je eigen lichaamsgewicht: push-ups, lunges en squats, maar ook burpees, ter plaatse lopen en andere korte cardio-oefeningen. De oefeningen zijn zo opgesteld dat je boven- én onderlichaam aan het werk gezet worden, alsook je buikspieren en core. Net daarom zijn ze zo interessant, vindt professor Edward Laskowski die momenteel onderzoek doet naar bootcamp work-outs. 'Ze lijken op CrossFit, maar je hebt minder materiaal nodig.' Dat maakt het natuurlijk een stuk goedkoper en laagdrempeliger. Want wie ermee weg is, kan ze nadien ook gewoon thuis of in het park doen.

Doordat je vooral gebruik maakt van het eigen lichaam, ook wel functionele training genoemd, zal je er in het dagelijkse leven ook sneller de vruchten van plukken, legt de professor uit. 'Je leert om met je eigen lichaam om te gaan, in plaats van met gewichten en halters. Dat betekent dat banale activiteiten zoals traplopen en boodschappen dragen veel sneller veel beter zullen gaan.' En dan is er natuurlijk ook het extra voordeel van de calorieën die er aan een aardig tempo vanaf gaan. 'Met zo'n 10 calorieën per minuut verbrand je iets minder dan wanneer je aan een snel tempo hardloopt, maar even veel veel als tijdens het fietsen of zwemmen'. Bovendien zorgt de afwisseling van explosieve activiteit met korte rustpauzes ervoor dat je aan intervaltraining doet. Door op zo'n hoge intensiteit te trainen, zal je conditie in sneltempo verbeteren.

Je hoeft ook geen fitte twintiger te zijn om aan een bootcamp deel te nemen. 'Een goede instructeur zal je aanmoedigen om vooral binnen je eigen grenzen te blijven, en waar nodig een oefening individueel aanpassen.' Maar daar zit natuurlijk ook het addertje onder het gras. 'Een goede bootcamp-les is altijd in kleine groep. Soms zie ik instructeurs die een groep van 30 man of meer voor zich hebben, dan is het onbegonnen werk om iedereen juist te begeleiden, terwijl dat net van immens belang is. Bij functionele fitness is de juiste houding cruciaal, anders is het risico op blessures veel te groot.'