Wanneer eet je nu het best: voor of na je work-out?

doorNele Annemansop 19/09/2019

Er bestaan twee soorten mensen: degenen die niet eten of drinken - behalve een kopje koffie - voor hun ochtendwork-out om krampen te voorkomen en anderen die wel ontbijten om hun lichaam de nodige energie te leveren. Maar wat doe je nu het best? Wij zochten het voor je uit.

Of en wanneer je het best eet hangt vooral af van je doel en de intensiteit van je training. Zo wijzen de laatste onderzoeken uit dat je voor gewichtsverlies het best op een lege maag gaat sporten. Althans, als je work-out laag tot matig intensief is en je je niet duizelig voelt. De meeste mensen hebben namelijk voldoende energie opgeslagen om een matige intensiteitstraining van 45 minuten te voltooien in de ochtend.

Als je gaat voor een stevigere work-out die langer dan 45 minuten duurt, nuttig je beter wel eerst een maaltijd. Maar welke voeding heeft dan de voorkeur? Kies voor een combinatie van eiwitten (om je spierschade te voorkomen) en koolhydraten (voor energie). Geef je lichaam voldoende tijd om alles te verteren, zeker bij uithoudingsactiviteiten zoals hardlopen. Voedsel dat nog niet verteerd is, kan leiden tot maag-darmproblemen.

Na je work-out is het vooral belangrijk om voldoende te drinken zodat je het verloren vocht opnieuw kan aanvullen. Om zowel je gewone herstel als je spierherstel te bevorderen, kies je na je work-out het best voor een koolhydraat-eiwitverhouding van 3:1. Om het meeste voordeel uit je inspanning te halen, blijkt uit onderzoek ook dat je die maaltijd het best tussen een halfuur en twee uur na je work-out verorbert.

Maar of je nu voor of na je work-out eet, is vooral iets waar je zelf mee moet experimenteren. Alleen zo zal je vinden wat voor jou het meest aangenaam is en het best werkt.