[Update mindful eten] Werkt bij jou geen enkel dieet? Dan is mindful eten misschien wel iets voor jou

doorNele Annemansop 04/01/2019

Afvallen zonder dieet, maar puur door heel bewust te proeven en te eten? Met behulp van mindfulness kan het, althans volgens een nieuwe overzichtsstudie.

Veel mensen kampen met overgewicht en dus schieten vermageringsmethodes als paddenstoelen uit de grond. Zeker als ze beloven dat je gewicht verliest zonder dieet. Dat verklaart ook meteen de populariteit van mindfulness als hulpmiddel om af te vallen. Daarom doorploegden onderzoekers van Canada, de VS en Nederland de literatuur op zoek naar studies die het effect van mindulness op gewicht onderzochten. Ze vonden 19 studies waarbij mindulnesstraining vergeleken werd met geen interventie of waarin de effecten van mindfulness voor en na vergeleken werden. Die resultaten brachten ze samen in een overzichtsstudie waarbij ze de effecten samen analyseerden.

Daaruit bleek dat het gemiddelde gewichtsverlies in de groep die mindfulnesstraining gevolgd had, 3,4 kg bedroeg na 16 zestien weken. Het gewichtsverlies in de groepen zonder mindfulness hing sterk af van wat ze dan wel gedaan hadden (dieet, beweegprogramma …), wat niet altijd duidelijk werd aangegeven in de studies.

Mindfulness helpt dus voor wie wil vermageren. Waarschijnlijk komt dat doordat je je eetgedrag beter onder controle houdt als je je bij iedere hap bewust bent van wat je in je mond stopt. Mindfulness werkt daarentegen niet beter dan diëten of beweegprogramma’s, maar zou die interventies wel kunnen versterken.

Bron: Gezondheid en Wetenschap.