Wie deze fouten maakt krijgt geen spieren van het sporten

doorMaurane Vallezop 13/07/2017

Je staat uren te zweten in de fitness, of probeert regelmatig thuis een work-out te doen, maar de resultaten blijven uit? Dan bega je misschien een van deze fouten die de spieropbouw vertragen.

1. Te veel cardio

Als je gaat sporten om spieren te kweken, is het belangrijk dat je een uitgebreid en afwisselend programma begint. Enkel leuke oefeningen waarvan je gaat zweten zijn niet voldoende. Krachttraining is een onderdeel dat niet mag ontbreken in je workout, want enkel zo zal je spieren kweken en die gaan helpen om meer vet te verbranden.

2. Te lichte gewichten

Weken aan een stuk dezelfde gewichtjes gebruiken zal je niet helpen om spieren te kweken. Je moet steeds verder gaan in je oefeningen en je spieren telkens uitdagen om nieuw spierweefsel te produceren. Het mag dan wel leuker zijn met die lichte gewichtjes, toch kies je er beter voor om geleidelijk richting het zware werk te gaan.

3. Onvoldoende slaap

Voldoende rust is belangrijk voor de opbouw van je spieren. Slapen geeft hen de nodige tijd om te herstellen van het sporten, waardoor de kans op blessures verkleint.

4. Geen consequente trainingen

De ene week zou je vijf keer naar de fitness gaan en de week erna maar twee keer. Op die manier kan je geen goed programma opbouwen en zal ook je motivatie sneller verdwijnen. Probeer je workouts goed op elkaar af te stemmen en neem af en toe een rustdag. Zorg ook dat je niet steeds de focus op hetzelfde onderdeel van je lichaam legt. Je kiest er best voor om elke spiergroep te trainen, om tot een goed resultaat te komen.

Een gezonder en gelukkiger leven? Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief