Zo eet en drink je als een topsporter

doorKristina Rybouchkinaop 04/01/2017, laatst bijgewerkt op 03/01/2017

Heb je je voorgenomen om in het nieuwe jaar meer te bewegen? Dan is het belangrijk om ook op je voeding te letten. Je hebt namelijk gezonde energiebronnen nodig om te kunnen sporten. Belgisch kampioen veldlopen en ASICS-gezicht Jeroen D'hoedt verklapt zijn eet- en drinktips voor goede sportprestaties.

Bron: Asics

Honger jezelf niet uit
'Nuchter lopen is een efficiënte manier om feestkilo's te verliezen. Het spreekt je vetreserves aan en stimuleert je metabolisme. Maar wees er toch voorzichtig mee. Je kan je snel flauw voelen als je 's morgens zonder ontbijt gaat lopen. Zeker als je langer dan 40 minuten wil sporten, is het belangrijk om voordien een volwaardige maaltijd te eten. Loop je minder lang, eet dan tenminste een banaan, muslireep of een paar Nic Nacs voor je vertrekt. Zo lang het vetgehalte onder de 10g vet op 100g blijft, zit je goed.'

Drink zout water tegen een kater
'Heb je iets te veel gedronken tijdens een nieuwjaarsetentje en wil je de volgende dag de schade eraf joggen? Dat is een goed idee, maar het kan wel knap lastig worden. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je lichaam gedehydrateerd raakt. Vandaar dat je ook een kater hebt: je bent in feite uitgedroogd. En voldoende vocht is juist cruciaal als je gaat sporten. De dag voor een lange loopsessie zou je net éxtra veel moeten drinken! Daarom zou ik aanraden om ofwel 's avonds na het feestje, ofwel 's morgens voor je gaat lopen een zoute sportdrank te drinken. Het zout zorgt ervoor dat het vocht beter wordt vastgehouden in je lichaam. Je kan zo'n drank zelf maken, maar dat zal waarschijnlijk verschrikkelijk smaken. Sportdranken zoals O.R.S. smaken beter en helpen gegarandeerd.'

Let op met koffie
'Ook koffie zorgt ervoor dat je uitdroogt, dus probeer je koffiegebruik voor en na het sporten te beperken. Bovendien kan de drank je maag irriteren, waardoor je mogelijk plots naar het toilet moet tijdens het lopen. Anderzijds is cafeïne wel goede bron van energie. Dat betekent dat koffie wel kan als je kort maar krachtig moet sprinten. Een andere optie is cafeïnekauwgom. Die kan je vinden in gespecialiseerde zaken voor sporters.'

Te koude dranken zijn uit den boze
'Nu het buiten zo koud is, kan het aangenaam zijn om warme thee te drinken voor je gaat trainen, in plaats van water. Maar ijskoude dranken tijdens de zomer zou ik ten stelligste afraden. Je lichaam moet namelijk een inspanning leveren om die vloeistof op te warmen, waardoor een deel van je kostbare energie daar naartoe gaat.'

Wacht met jezelf te belonen
'Heb je 's middags frietjes gegeten, dan mag je 's avonds gerust een extra trainingssessie inplannen. Maar dat hoeft echt niet. Je mag af en toe met een gerust hart zondigen, van één ongezonde maaltijd ga je echt niet verdikken. Het is je algemeen voedingspatroon dat het verschil maakt. Ben je daarentegen flink gaan lopen en wil je jezelf graag belonen? Wacht dan liever een dagje met naar het frietkot te trekken. Je lichaam heeft tijd nodig om van de zware inspanning te herstellen en is dan veel meer gebaat met gezonde, vitaminerijke voedingsstoffen. Bovendien zullen je frietjes gewoonweg beter smaken eens je goed hebt kunnen uitrusten.'