Zo hou je je immuunsysteem in topconditie deze winter

doorNele Annemansop 19/01/2017, laatst bijgewerkt op 12/01/2017

De winter is niet het favoriete seizoen van ons immuunsysteem. Daarom zochten én vonden we de beste tips om jouw immuunsysteem een boost te geven zodat jij deze winter helemaal gezond blijft.

1. Eet minder suiker
Nu de feestdagen en bijhorende etentjes achter de rug zijn, is het tijd om die suikerrijke voeding opnieuw een halt toe te roepen. Het zoete goedje ontregelt namelijk je immuunsysteem en het verlaagt je energieniveau. Drink daarom je koffie zwart, eet donkere bladgroenten bij je lunch en avondeten en kies voor fruit als dessert. Hier vind je vijf makkelijke manieren om minder suiker te eten.

2. Drink bouillon van botten
Op zoek naar een warme lunch die je een voldaan gevoel geeft en ook nog eens geweldig is voor je immuunsysteem? Maak kennis met bone broth of bouillon van botten, een aftreksel van de botten van dieren. Doordat de bouillon rijk is aan vitaminen en mineralen, is het een van de gezondste maaltijden die je kan eten tijdens de winter.

3. Ontsmet je smartphone
Je smartphone is een kleine brandhaard voor bacteriën. Maak hem daarom een keer per week schoon met een schermdoekje om te voorkomen dat je ziek wordt.

4. Drink een mocktail
Om een pijnlijke keel te vermijden, is het belangrijk om tijdens de winter nog meer te drinken dan anders. Ben je de smaak van water beu? Maak dan eens een alcoholvrije cocktail. Hier vind je onze favoriete mocktails.

5. Voeg bepaalde kruiden toe aan je avondmaal
Meer bepaald: oregano, kurkuma en knoflook. Oregano is een sterke antioxidant die het immuunsysteem ondersteunt. Kurkuma heeft antibacteriële en anti-inflammatoire eigenschappen. Knoflook werkt dan weer heel effectief bij de behandeling en preventie van cardiovasculaire aandoeningen. Bovendien is knoflook antimicrobieel waardoor het allerlei schimmels en infecties bestrijdt.

6. Ga yogaën
Het verminderen van stress en je immuunsysteem op peil houden zijn vooral belangrijk tijdens het griepseizoen. En wat helpt het best tegen stress? Bewegen! Tijdens de koude wintermaanden is yoga de ideale sport omdat het de spanning in je lichaam verlicht. Wil jij graag eens een yogales volgen op een unieke locatie? Bestel dan hier je tickets!

7. Neem een heet bad
Wat is er heerlijker dan een stomend bad na een ijskoude winterdag? Bovendien is een warm bad de perfecte manier om te ontspannen, beter in te slapen en de symptomen van een verkoudheid te bestrijden. Win-win-win!

8. Neem probiotica
Probiotica zijn goede bacteriën die ervoor zorgen dat de slechte niet de bovenhand krijgen. Daardoor houden ze je darmflora in evenwicht. En omdat maar liefst zeventig procent van onze immuuncellen zich rond onze darmen bevindt, geven ze ook je immuunsysteem een boost.