Zo pak je hooikoorts op een natuurlijke manier aan

doorNele Annemansop 15/05/2017

Ein-de-lijk wordt het zonniger, droger en warmer. Helaas gaat dat weer voor veel mensen ook gepaard met hooikoorts. Wij vroegen aan gezondheidsconsulente Martine Prenen hoe je die vervelende kwaal op een natuurlijke manier aanpakt.

Martine Prenen, gezondheidsconsulente: 'Hooikoorts is eigenlijk een symptomenbeeld van een allergische reactie op het stuifmeel (pollen) van bomen, planten, grassen ... Dat stuifmeel is niet schadelijk voor ons systeem en toch reageert ons verdedigingsmechanisme erop. Dat wil dus zeggen dat het immuunsysteem 'ontspoord' is en onnodige afweerstoffen aanmaakt. Je immuunsysteem is met andere woorden van slag en het eerste wat je dan ook moet doen, is stoppen met het te ondermijnen en beginnen met het te ondersteunen. Dat doe je in de eerste plaats via je voeding. Vermijd daarom alle suiker (snoep, frisdrank, chocolade), witmeelproducten, alcohol, koffie, azijn, cacao, charcuterie, sterke kazen, conserven, ingemaakte voeding, slechte vetten en koemelkproducten (behalve zure zuivel) en overdrijf niet met peper, zout, mosterd en kerrie. Kies wel volop voor water, kruidenthee, granenkoffie, vette vis en kwaliteitsvlees (schaap, rund, liefst bio), biogroenten (vers of diepvries) en fruit, volle granen, noten, zaden en peulvruchten. Kies voor donker brood en bak bij voorkeur in koudgeperste olijfolie, rodepalmolie, kokosvet. Ga ook voor voedingsmiddelen rijk aan omega 3, zoals koudgeperste plantaardige oliën, pompoenpitten, walnoten en vette vis.'

'Heeft je immuunsysteem nog een extra duwtje in de rug nodig, dan kan je kiezen voor voedingssupplementen die het ondersteunen. Denk aan calcium (remt de allergische symptomen af), MSM (verbetert de immuniteit en zorgt voor ontgifting), vitamine C en bioflavonoïden (versterkt het immuunsysteem en werkt ontstekingsremmend, vitamine B-complex, magnesium, propolis (bij voorkeur twee maanden voor het begin van de klachten opstarten) of een darmflorapreparaat (als je darmen in optimale gezondheid verkeren, zal dat ook de hooikoortsklachten minimaliseren). Ook aromatherapie kan soelaas bieden: verdamp wat olie van kamille, citroenmelisse, citroeneucalyptus, echte lavendel of marjolein.'

'Omdat voorkomen natuurlijk nog altijd beter is dan genezen, kunnen volgende tips je ook helpen om de klachten te slim af te zijn:
* Vermijd uitlokkende factoren zoals sigarettenrook, rokerige ruimtes (die zorgen voor extra prikkeling en snellere reactie op pollen), mist, verfstoffen, verontreinigende gassen.
* Blijf binnen bij hoge stuifmeelconcentraties en profiteer van regenweer om de kamers te verluchten.
* Kies voor vakanties aan zee, in waterrijke gebieden of in de bergen.
* Sport 's ochtends of net na een regenbui, wanneer de pollenconcentratie laag is.
* Installeer een pollenfilter in de auto en hou de autoruiten gesloten.
* Draag een zonnebril om je tegen invliegend stuifmeel te beschermen.
* Was je haar vaker en borstel het voor het slapengaan, zodat de pollen niet op je hoofdkussen terechtkomen.'

'Ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch klachten? Neem dan een (warme) douche om alle pollen te verwijderen. Vermijd wel sterk geurende doucheproducten, want die kunnen de allergische reactie versterken. Kamillecompressen bieden soelaas wanneer je ogen erg branderig aanvoelen.'

'Tot slot nog een gouden tip (voor volgend jaar): neem vroeg in het jaar twee à drie theelepels zuivere bijenhoning in van het voorgaande jaar, in mei of juni verzameld door een imker uit je eigen streek. Die honing bevat namelijk heel kleine hoeveelheden van het stuifmeel waarvoor je mogelijk allergisch bent en op die manier stimuleer je je weerstand.'