6 gezonde voedingsmiddelen die je altijd in huis zou moeten hebben

doorNele Annemansop 31/07/2020

We weten allemaal wat een gezond eetpatroon inhoudt - voldoende fruit, groenten, magere eiwitten en gezonde vetten - maar in werkelijkheid kan het soms wat overweldigend zijn. Goed Gevoel to the rescue met zes voedingsmiddelen die je altijd in huis zou moeten hebben.

1. Kikkererwten

Meer en meer onderzoek wijst uit dat het eten van minder vlees en meer plantaardige voeding helpt om allerlei ziektes te voorkomen. ‘Geen vlees? Hoe krijg je dan voldoende eiwitten binnen?’, horen we de critici al denken. Eén antwoord: kikkererwten! Met ongeveer 20 gram eiwitten per 100 gram zijn zij dé ideale vervanger voor vlees en vis.

2. Eieren

Eieren zitten boordevol eiwitten, vitamine D en B12. Een studie die gepubliceerd werd in het tijdschrift ‘Nutrition and Food Science’ vond zelfs dat de dooiers belangrijke antioxidanten bevatten die je nodig hebt naarmate je ouder wordt. Met amper 75 calorieën is een hardgekookt eitje ook hét ideale tussendoortje.

3. Groene groenten

Dat je je bord pasta wat vaker mag inruilen voor een salade, heb je waarschijnlijk al tot vervelends toe moeten horen. En oké, salades zijn goed voor je - zolang ze maar niet overgoten worden met een romige, suikerrijke dressing of alleen bestaat uit ijsbergsla. Niet dat ijsbergsla slecht voor je is, maar echt voedzaam is die slasoort ook niet. Meng er daarom wat boerenkool door of kies voor een salade met Romeinse sla om ze wat voedzamer te maken.

4. Citroenen

Slechts een citroen bevat al vijftig procent van je dagelijkse vitamine C-behoefte, maar echt razend enthousiast worden we natuurlijk niet van de gedachte om in een citroen te bijten. Knijp daarom het sap van een citroen in wat heet water of groene thee en gebruik de schil in je diners.

5. Griekse yoghurt

Dol op romige sauzen en dressings? Die kan je bijna altijd vervangen door wat Griekse yoghurt zonder dat je het verschil proeft. Daarnaast is Griekse yoghurt ook een erg goede bron van eiwitten.

6. Bananen

Ondanks dat bananen vaak in het verdomhoekje gezet worden omwille van hun hoge suikergehalte, zitten ze wel tjokvol gezonde vitaminen en mineralen die goed voor je zijn. Wist je bijvoorbeeld dat kalium (een mineraal dat overvloedig aanwezig is in bananen) en depressie nauw met elkaar verbonden zijn? Uit een onderzoek, dat gepubliceerd werd in het tijdschrift 'British Journal of Nutrition', blijkt namelijk dat een eetpatroon met veel kalium depressieve gevoelens kan verminderen. Bananen zijn dus niet alleen de ideale toevoeging aan je smoothie of het perfecte tussendoortje, maar helpen ook je humeur op te krikken. Win-win!