8 manieren om zonder schuldgevoel van je comfortfood te genieten

doorNele Annemansop 23/11/2017, laatst bijgewerkt op 16/11/2016

Mocht ons figuur het toelaten, we zouden elke dag ons lievelingsgerecht op het menu zetten (helloooo pizza, ijs en chips). Maar elke dag een doos chocolade-ijs of een vettige pizza verorberen, is natuurlijk niet zo gezond. Daarom schotelen wij je acht manieren voor om je comfortfood gezonder te maken zodat je er meer van kan genieten én dat zonder schuldgevoel.

1. Bestel gezondere versies
Als je uit eten gaat, zijn er verschillende manieren om op een gezondere manier te genieten van je favoriete gerecht. Kies bijvoorbeeld voor een pizza met een dunne korst en bodem in plaats van een dikke en voor zoete aardappelfrietjes in plaats van gewone. Je krijgt nog altijd wat je wil (smeltende kaas, knapperige aardappelen …), maar je hoeft je er een heel stuk minder schuldig over te voelen.

2. Deel
Als je trek hebt in iets ongezonds, hunker je er waarschijnlijk niet zo hard naar als je denkt. Heb je echt zin in je geliefde maaltijd? Deel hem dan met iemand anders. Of beter nog: maak een heleboel kleine gerechten, sommige gezond, andere niet, en deel ze met een hele bende. Je zal zien dat je er minder van zal eten.

3. Neem je restorestje mee naar het werk
Als je uit eten gaat, spaar dan de helft van je bestelling voor een volgende maaltijd. Deel je maaltijd meteen in twee en neem je restorestje de dag erna mee naar je werk. Zo kan je nog heerlijk nagenieten van je gastronomische maaltijd in plaats van te knabbelen op die trieste salade aan je bureau.

4. Vraag een kinderijsje
Af en toe verdien je wel een lekkere portie ijs, maar vier grote bollen of een hele coupe zijn soms een beetje te veel van het goede. Vraag een kinderportie of kies voor een piepklein potje met één bolletje. Je zal er nog meer van genieten én je hebt er achteraf geen spijt van.

5. Gebruik gezondere ingrediënten
Wist je dat bloemkool heel lekker kan zijn als pizzabodem? Of dat je je pasta door courgetteslierten kan vervangen? Ze smaken even lekker en besparen je enorm veel calorieën. We zeggen niet dat je altijd nee heeft te zeggen tegen een gewone pasta of pizza, maar door deze gezondere ingrediënten te gebruiken kan je er veel vaker van genieten.

6. Eet eerst een grote salade
En dat geldt zowel voor een etentje als voor thuis. Voordat je naar die heerlijke, vettige maaltijd grijpt, vul je maagje eerst met een grote, mooie groentesalade. Eet daarna een voorgerechtportie van je comfortfood. Zo heb je tegelijkertijd een voldaan gevoel en heb je kunnen smullen van een heerlijke maaltijd.

7. Neem je tijd
Het duurt ongeveer 20 minuten voordat je hersenen beseffen dat je voldaan bent. Schep eerst een paar lepels op je bord. Leg dan tussen elke hap je vork even neer en denk na over hoe goed je eten smaakt en kauw langzaam. De kans is groot dat je op die manier minder eet omdat je jezelf genoeg tijd geeft om te beseffen dat je voldaan bent.

8. Denk na over wat je drinkt
Als je je laat verleiden door een zwaardere maaltijd, kies er dan altijd voor om water te drinken. Doe dat ook gedurende heel je maaltijd. Net zoals langzaam kauwen, zorgt voortdurend nippen aan water ervoor dat je trager én minder eet.