Deze vruchten zijn lekker en gezond, en zéker als je ze rauw eet

doorLaurane Berkeinop 29/05/2019

Het eten van rauwe vruchten zou volgens een studie in Nieuw-Zeeland onze stemming positief beïnvloeden en depressieve gevoelens verminderen. Verschillende rauwe groenten en ook fruitsoorten worden namelijk gelinkt aan onze mentale gezondheid.

De reden waarom rauwe groenten en fruit een positief effect hebben op ons geestelijke welzijn, is omdat ze meer voedingsstoffen bevatten. Wanneer groenten en fruit gekookt worden, dan leidt dat tot een afbraak van voedingsstoffen en de gunstige invloed op onze geestelijke gezondheid is daardoor beperkter.

Fruitsoorten die in het onderzoek het meest werden geassocieerd met een positieve geestelijke gezondheid, zijn bananen, appels, pompelmoes, citrusvruchten, verse bessen, komkommers en kiwi’s. Rauwe groenten die worden gelinkt aan een positief gemoed zijn spinazie, wortelen, sla, selderij, kool, rode ui, tomaat en paddenstoelen. Deze voedingsmiddelen worden gekoppeld aan onder andere een lager stressniveau. Ook pompoenen, aardappelen, zoete aardappelen, broccoli en aubergines zouden depressieve gevoelens verminderen.

Omdat het niet gemakkelijk is om al je vruchten rauw te eten, bestaan er bepaalde kookmethoden die meer voedingsstoffen behouden dan wanneer je normaal kookt. Zo kan je groenten, bijvoorbeeld wortelen, pas schillen en versnijden na het koken (in plaats van ervoor). Op die manier worden de voedingsstoffen die een wortel bevat met 25% verhoogd.

Je kan groenten ook koken met gezonde vetten, zoals avocado of olijfolie. En door per dag meer groenten te eten verhoog je ook je voedingsinname en dus je mentale gezondheid. Ideaal is het om gekookte en rauwe groenten te combineren en zo je dagelijkse portie gezonde voedingsmiddelen te verorberen.