Een avocado per dag, dit zijn de voordelen

doorMaurane Vallezop 29/06/2017, laatst bijgewerkt op 14/06/2017

Avocado’s zijn niet meer weg te denken uit de keuken. Tegenwoordig zie je ze op alle mogelijke manieren in dagelijkse gerechten opduiken. Op een toast, in een pasta of bij je salade, er bestaan duizenden recepten om de vrucht in je menu te verwerken. Lekker en ook nog eens heel gezond, dus misschien is het wel een goed idee om er dagelijks eentje te eten?

De groene steenvrucht bevat heel wat onverzadigde vetten die een positieve invloed hebben op het cholesterolgehalte. Daarnaast is de vrucht rijk aan mineralen zoals ijzer, dat belangrijk is voor het zuurstoftransport in ons bloed, en kalium, dat van belang is voor de spieren en zenuwen.

1. Bescherming voor je huid

Een avocado helpt om mooi oud te worden, de vrucht bevat namelijk verschillende voedingsstoffen die het verouderingsproces afremmen. Vitamine B en omega 3, hebben beide een positieve invloed op je huid. Verder helpen deze stoffen ook om zichtproblemen te voorkomen.

2. Verlaagde kans op kanker

Volgens onderzoek de kans op zou mond- borst- en prostaatkanker verkleinen als je dagelijks een avocado naar binnen speelt. Dit komt door de aanwezigheid van de vele fytochemicaliën in de vrucht. Dit zijn bioactieve stoffen die van nature in planten voorkomen en een positieve werking hebben op het menselijk lichaam.

3. Invloed op je gewicht

Avocado’s geven een goed verzadigd gevoel, waardoor je achteraf minder snel terug honger hebt en je ook minder geneigd zal zijn om te snoepen. Op die manier heeft een avocado een gunstig effect op je gewicht en is het dus zeker een aanrader als je wat op je lijn wilt letten.

4. Kleinere kans op hart- en vaatziekten

De onverzadigde vetten die je terugvindt in de steenvrucht hebben een positieve invloed op het cholesterolgehalte. De vetten houden de HDL-cholesterol (high-density-lipoproteïne) in stand en verbeteren de insulinegevoeligheid.

Geweldige voordelen allemaal, daarvoor eet je er graag zelfs twee of drie per dag. Dat doe je echter beter niet. Avocado’s zijn ook heel calorierijk, waardoor je er dus zeker niet mee mag overdrijven. En die goede vetten, die krijgen natuurlijk ook hun negatieve gevolgen als je er teveel inneemt.