Is witbrood net zo gezond als volkorenbrood?

doorNele Annemansop 07/11/2019

Terwijl de een zweert bij een sneetje volkorenbrood, houden anderen het liever bij een sneetje witbrood. Wat je ook verkiest, voor je gezondheid maakt het volgens nieuw onderzoek alleszins geen verschil. Maar klopt dat nieuws wel? Wij zochten het voor je uit.

De studie werd uitgevoerd door een groep onderzoekers van het Weizmann Instituut in Israël. Zij vroegen aan twintig gezonde proefpersonen om gedurende één week ofwel witbrood, ofwel volkoren desembrood te eten. Andere tarweproducten werden van het menu geschrapt. Na die zeven dagen mochten de deelnemers gedurende twee weken eten wat ze wilden. Daarna moesten ze opnieuw gedurende een week één type brood eten, de andere soort ditmaal. Tijdens het onderzoek werden er verschillende bloedtests gedaan en werd er gekeken naar de bloeddruk, het gewicht, de darmbacteriën en het bloedsuikergehalte. Ook evalueerden de onderzoekers de reactie van het lichaam op een toediening van suiker, de zogenaamde glycemische respons. Vooral op die laatste meting lag de nadruk van de studie.

Wat bleek? Volgens de onderzoekers zijn er geen duidelijke verschillen aan te tonen tussen de twee soorten brood. Wel stelden ze vast dat de glycemische respons bij sommige personen verhoogd of net verlaagd was na het eten van wit- of volkorenbrood. Dat effect zou volgens de studie in verband staan met bepaalde soorten darmbacteriën. Zo besloten ze dat het effect van het type brood varieert van persoon tot persoon en dat er geen algemene conclusie te trekken is over welk brood beter is voor onze gezondheid.

Is witbrood dan echt even gezond als volkorenbrood?

De nadruk van de studie ligt voornamelijk op de glycemische respons na het eten van volkoren- of witbrood. Een slechte glycemische respons is een risicofactor voor het ontwikkelen van type 2 diabetes. Daarvoor werd geen verschil gevonden tussen de twee soorten brood, maar dat is mogelijk te verklaren doordat de studie te kort was om een werkelijk verschil aan te tonen. Een studie die twee weken duurt met slechts twintig proefpersonen heeft immers weinig bewijskracht.

Verder zijn er, naast de parameters die in deze studie bekeken werden, nog vele redenen om volkorenbrood te verkiezen boven witbrood. Zo zijn de vezels die in volkorenbrood zitten nuttig voor een vlotte vertering en worden ze op lange termijn in verband gebracht met een lager risico op dikkedarmkanker. Daarnaast geven ze een gevuld gevoel wat zorgt voor minder honger en dus minder gewichtstoename. Dat zijn belangrijke argumenten die niet in rekening werden gebracht door de studie.

Hoewel het niet erg verrassend is dat verschillende personen anders reageren op verschillende types van voedsel, is het een interessante bevinding dat dat verschil in verband zou staan met het soort darmbacteriën. Het is echter het vermelden waard dat hier mogelijk sprake is van conflicterende belangen. Twee van de onderzoekers werken namelijk voor een bedrijf dat gepersonaliseerd dieetadvies aanbiedt op basis van stoelgangstesten.

Conclusie

Deze studie kan niet aantonen dat witbrood even gezond is als volkorenbrood. Ze is te beperkt en er is sprake van conflicterende belangen. Belangrijke voordelen aan het eten van volkorenbrood worden niet in rekening gebracht. Volkorenbrood is en blijft dus de betere keuze.

Bron: Wetenschap en Gezondheid.