Je vertrouwde salade kotsbeu? Deze gezonde toppings blazen hem meteen nieuw leven in!

doorBirte Govartsop 12/04/2018

Sla, tomaat, geraspte wortelen en komkommer ... Bestaat jouw salade meestal ook uit deze vier ingrediënten, eventueel aangevuld met een paar extra's? En heb je zin om nieuwe smaken te ontdekken? In dit artikel ontdek je acht heerlijke toppings die je oude, vertrouwde slaatje opnieuw 'oempf' geven. Beloofd!

1. Furikake

Nog nooit van furikake gehoord? Wij tot voor kort ook niet! Nochtans is de Japanse mengeling van gedroogd zeewier, sesamzaad, gedroogde vis, suiker, zout en vetsin de idéale smaakmaker om je salades een Oosterse touch te geven.

2. Een zachtgekookt eitje

Kook je ei gedurende zesenhalve minuut en je zal zien de binnenkant nog heerlijke smeuïg is.

3. Geroosterde boekweit

Geroosterde boekweit geeft élke salade een heerlijke crunch en is bovendien ook nog eens glutenvrij.

4. Hartige granola

Granola is énorm populair als ontbijt, maar wist je dat je ook verschillende hartige varianten hebt die heerlijk passen bij - jawel - salades? Een voorbeeld van een heerlijk recept vind je op de website van Albert Heijn!

5. Chili-olie

Een heerlijk pittige topping, die je ook kan eten met gekookte noedels of kan gebruiken om soep te dresseren.

6. Geroosterde kikkererwten

Je ze kant-en-klaar kopen bij de meeste supermarkten, of zélf roosteren met je favoriete kruiden.

7. Verse kruiden

Toegegeven: verse kruiden zijn in de meeste keukens alomtegenwoordig, maar we gebruiken ze - naar onze mening - nog veel te weinig om onze salades te pimpen. Voeg de volgende keer wat verse basilicum, oregano of koriander toe aan je slaatje en proef een wereld van verschil!

8. Gekonfijte citroenen

Ook heel fijn gesneden gekonfijte citroenen geven je oude vertrouwde salades extra pit. Vooral heel erg lekker wanneer het mooi weer is!