Met deze simpele ontbijtjes houd je je darmen gezond en gelukkig

doorActiviaop 23/09/2019

Gezonde darmen zijn de sleutel tot een gezond lichaam. Ze bieden onderdak aan  miljarden bacteriën die samen je darmflora vormen. Steeds meer wetenschappelijke studien wijzen op de link tussen je darmflora en je gezondheid. Met deze slimme ontbijtjes hou je jouw darmen in topvorm.

1.     Njammie, vezels!

Snelle suikers en kunstmatige zoetstoffen stimuleren de groei van slechte bacteriën in je darmen. Een teveel daaraan komt je darmflora niet ten goede.* Koolhydraten schrappen dan maar? Zeker niet! Volkoren graanproducten, noten, zaden, peulvruchten, groente en fruit bevatten flink wat goede vezels. Zij voeden je darmflora en zorgen voor een diverse hoeveelheid darmbacteriën. Geef ze dus maar een prominente plaats op je bord.

Gezonde granolabowl voor gezonde darmen

Dit heb je nodig:

Extra vierge olijfolie, 250 g havervlokken, 100 g ongebrande noten (naar keuze), 50 g zaden en pitten (naar keuze), 30 g kokosrasp, 1 el kaneel, 150 ml yoghurt, 1 appel, wat rood fruit

Zo maak je het:

Meng alle ingrediënten (behalve de yoghurt en het fruit) en verdeel over een bakplaat bedekt met bakpapier. Rooster dertig à veertig minuten in een op 160°C voorverwarmde oven. Schep elke tien minuten om. Laat de granola daarna afkoelen en bewaar hem in een afgesloten bewaartrommel. Meng ’s ochtends vier eetlepels van de granola met 150 ml yoghurt. Snijd een appel in fijne blokjes en meng door het granolamengsel. Werk af met wat rood fruit.

 

2. Darmbacteriën yoghurt

Yoghurt bevat levende bacteriën van de Lactobacillus-familie. Die spelen een belangrijke rol bij je darmgezondheid  en helpen bij diarree en lactose-intolerantie. ‘Zuivelproducten bij een lactose-intolerantie?’, horen we je denken. Inderdaad! De yoghurtfermenten bevatten namelijk van nature het lactase-enzym dat essentieel is bij het verwerken van lactose. En een yoghurt zoals Activia bevat ook bifidobacteriën, Combineer hem met volkoren vezels of maak er lekkere smoothie van.

Overnight oats

Dit heb je nodig:

1 doosje zomerfruit (diepvries), 150 g havermout, 300 ml Activia yoghurt, 2 el lijnzaad

Zo maak je het:

Laat het zomerfruit ontdooien en mix tot een gladde massa. Stort alle ingrediënten in een kom, dek af zet het in de koelkast. De volgende ochtend hoef je het enkel nog in een schaaltje te scheppen. Werk eventueel af met wat geraspte kokos als topping.

 

3.     Doe de bananenboost

Bananen genieten niet zo’n beste reputatie: ze zouden een pak meer suikers bevatten dan andere fruitsoorten én een verstoppend effect hebben. Tijd voor een eerherstel, want bananen zijn wél goed voor je darmen. Ze leveren flink wat vezels die je goede darmbacteriën voeden en bevorderen je stoelgang. Weinig tijd? Meng plakjes banaan met wat Activia Yoghurt en werk af met nootjes: snel en lekker. Mag het iets meer zijn? Begin de dag dan met een overheerlijke pannenkoek.

Vezelrijke bananenpannenkoekjes

Dit heb je nodig:

75 g havermout, 100 ml melk ,1 ei, 1 rijpe banaan

Zo maak je het:

Mix alle ingrediënten tot een luchtig beslag. Bak de pannenkoeken en serveer ze met wat rood fruit. Smullen maar! 

Calcium draagt bij tot het behoud van de goede werking van spijsverteringsenzymen. Levende yoghurtfermenten verbeteren de lactosevertering van het product bij personen die lactose moeilijk verteren. Te consumeren in het kader van een evenwichtige en gevarieerde voeding en een gezonde levensstijl.