Tips om gezond te snacken door de dag heen

doorMaurane Vallezop 09/06/2017

Als het gaat over tussendoortjes maken we het ons maar al te graag gemakkelijk. Een voorverpakt snackje uit de winkel is bij de meesten de favoriete optie, want je moet er niets voor doen én het is ook lekker. Het lijkt alsof we vergeten hoe ongezond deze vieruurtjes soms kunnen zijn.

Pexels

We beseffen het misschien nog steeds niet, maar eigenlijk zitten de kant-en-klaar verpakte tussendoortjes vol bewaarmiddelen en suikers. Oké, het is gemakkelijk, dat vinden wij ook, maar misschien is het toch beter om af en toe wat meer moeite te doen. Het hoeft niet eens zoveel te zijn, want voor een simpel stuk fruit moet je de handen niet uit de mouwen steken. Evenwichtig eten doorheen de dag is noodzakelijk en uiteraard horen tussendoortjes daar ook bij. Door gezond te snacken vermijd je de bekende namiddagdip en zal je ook minder geneigd zijn om ’s avonds in de zetel een zak chips boven te halen.

Een simpel stuk fruit kan je natuurlijk na een tijdje beu worden, enkele verrassende alternatieven zijn dan ook meer dan welkom. Ben je absoluut geen fruitliefhebber? Kies dan voor noten. Amandelen bijvoorbeeld zijn niet alleen erg gezond, maar ook erg voedzaam en lekker.  Let er wel op dat je geen volledig bakje opeet, want noten zitten boordevol calorieën. Een handjevol volstaat om voldoende energie binnen te krijgen én een verzadigd gevoel aan je snackpartij over te houden.  

Een andere gezonde snack is wat platte kaas met granaatappelpitten of blauwe bessen. Kies wel steeds voor de magere variant, die is immers even lekker als volle kaas, maar bevat minder calorieën.
Meer in de stemming voor een hartige snack? Snij wortelen, komkommer of paprika in reepjes en maak eventueel wat guacamole erbij als dip. Een cracker met wat platte kaas en radijsjes is ook heerlijk als tussendoortje.