Van een caffè latte tot een glaasje fruitsap: zoveel suiker zit er écht in je favoriete drankje

doorNele Annemansop 13/08/2018

Dat een blikje cola tjokvol - ter info: 35 gram - suiker zit hoeven we je niet meer te vertellen. Toch luidt het advies maar 25 gram toegevoegde suiker per dag bij een standaard voedingspatroon van 2.000 calorieën. En helaas pindakaas, niet alleen frisdrank maar ook deze op het eerste gezicht gezonde drankjes zitten vol van het witte goedje.

Fruitsappen

Sorry sapliefhebbers, maar als je ontbijt met een ouderwets glaasje fruitsap krijg je waarschijnlijk vooral suiker en weinig voedingsstoffen binnen. Zo is een groot glas goed voor maar liefst 21 gram suiker.

Koffiedranken

Hoewel koffie op zich geen suiker bevat, zijn het de dingen die je eraan toevoegt (lees: melk, siroop …) die van je bakje troost een ongezonde gewoonte maken. Zo bevat een klassieke Grande Mocha van Starbucks met twee procent melk algauw 27 gram suiker, terwijl een Iced Vanille Latte goed is voor 19 gram suiker.

Thee

Net zoals koffie is thee op zich volledig suikervrij, maar zodra je er weer toppings aan toevoegt, kan je suikervrije matcha al snel 27 gram suiker bevatten (dat is hoeveel suiker er zit in een Grande Matcha Lemonade van Starbucks). En met 42 gram suiker spant de Chai Latte de kroon.

Smoothies

Hoewel je thuis een suikerarme smoothie kan maken, zitten de gebottelde versies uit de supermarkt vaak boordevol suiker. Want hoewel er vaak geen suiker aan toegevoegd wordt, kan zo’n smoothie algauw 57 gram suiker bevatten door de tientallen stukken fruit die erin verwerkt zitten.

‘Gezondheids’-drankjes

Hoewel drankjes zoals kokoswater en kombucha tal van voordelen hebben voor je gezondheid, hou je jezelf voor de gek als je denkt dat ze geen suiker bevatten. Sommige flesjes kokosmelk zijn immers goed voor 11 gram suiker en met een fles van een halve liter granaatappelkombucha zit je maar liefst aan 14 gram suiker.