Waarom je écht een appel per dag moet eten

doorSophie Vereyckenop 14/05/2019

'An apple a day keeps the doctor away', zo luidt het Engelse spreekwoord. En het lijkt erop dat we hen gelijk moeten geven, want zo'n appeltje is niet alleen een smakelijk stuk fruit, het heeft ook heel wat gezondheidsvoordelen.

Hoe meer groenten en fruit je eet, hoe beter. Het is nu eenmaal goed voor de gezondheid. Onderzoek wees immers al uit dat voldoende fruit en groenten goed zijn tegen hartziekten, beroertes, hart- en vaataandoeningen, kanker en vroegtijdige sterfte. En als je dan toch gezond bezig bent: laat minstens één van die stukken fruit een appel zijn. Want die bevat dus nog heel wat extra voordelen:

* cholesterol: appels bevatten veel pectine, een vezel die het cholesterolgehalte verlaagt omdat het de opname en ontwikkeling van cholesterol blokkeert. Hoe roder de appel, hoe beter voor de cholesterol, dat komt omdat rode appels een derde meer pectine bevatten dan groene.

* immuunsysteem: zo'n sappig appeltje bevat naast vezels ook heel wat vitamine C, en laat dat net helpen bij een goede weerstand.

* tanden: gaatjes in de tanden en andere gebitsproblemen worden vaak veroorzaakt door bacteriën. Je hoeft die tandenborstel nog niet meteen in de vuilnisbak te keilen, maar appels bevatten wel een sap dat zo'n 80 procent van die bacteriën kan doden. Dus éérst een appeltje eten, vervolgens braaf poetsen.

* hersenen: uit onderzoek van de Cornell universiteit in New York blijkt dat appels goed zijn voor onze grijze massa. De antioxidanten in het fruit beschermen onze hersencellen tegen oxidatiestress, wat het hersenweefsel zou beschadigen, zoals bijvoorbeeld bij Alzheimer.