Zo overleef je de feestdagen zónder die extra feestkilo's

doorNele Annemansop 28/12/2018

It's the most wonderful time of the year en dat betekent leuk gezelschap én (veel!) lekker eten. Gelukkig hoeft dat niet altijd te zien zijn op je weegschaal. Weight Watchers deelt alvast zes tips om de feestdagen door te komen zonder extra kilo's.

1. Kies voor witte wijn of cava

De feestdagen, daar horen natuurlijk ook bubbels bij! En uiteraard mag je jezelf trakteren op een glaasje, maar kies daarbij voor the lesser of two evils. Ga bij het aperitief voor een glaasje champagne of cava, en bij het eten voor droge witte wijn. Cocktails laat je beter aan de kant staan.

2. Hou het bij de gezonde hapjes

De avond wordt altijd goed ingezet met hapjes. Sla eens een kippenvleugeltje over en grijp naar gezonde hapjes. Olijven, kerstomaatjes, groentesticks met yoghurtdip zijn minstens even lekker.

3. Meer eten ≠ meer genieten

Veel mensen eten overdag minder om ’s avonds meer te kunnen eten. Maar meer eten staat niet per se gelijk aan meer genieten. Volg je normale patroon en eet drie maaltijden met gezonde tussendoortjes. Kies vooral voor groenten, fruit en magere zuivel. Zo zal je hongergevoel ’s avonds niet de overhand nemen. 

4. Een guilty pleasure mag

We hoeven je vast niet meer te vertellen hoe moeilijk het is om aan dat lekkers te weerstaan. Gelukkig hoeft dat ook niet. Jezelf af en toe verwennen mag – het houdt je gezonde levensstijl leefbaar, goed vol te houden en makkelijk inpasbaar. Probeer om bijvoorbeeld met jezelf af te spreken op welk feestje je iets meer zal eten en op welk wat minder of geniet van alle gangen, maar schep je bord niet bij.

5. Haal eens een frisse neus

Ga tussen de gangen door eens naar buiten voor wat extra beweging. Beweging doet je spijsvertering (beter) op gang komen, waardoor je makkelijker verlost raakt van dat opgeblazen gevoel.

6. Geef je lichaam de tijd om te ontwennen 

Van plan om na de feestdagen op een streng dieet te gaan? Helemaal niet nodig! Na de feestdagen moet je niet overcompenseren. Bouw gewoon je ritme opnieuw langzaam op en drink minstens twee liter water. Je lichaam moet ‘ontwennen’ van het vele en voortdurende eten tijdens de feesten. Door voldoende water te drinken stil je de honger die door de ontwenning opduikt. Een streng dieet kan na verloop van tijd het omgekeerde effect hebben en je uiteindelijk nog met meer kilo's opzadelen.

En nu, genieten maar!