Zo voeg je kurkuma toe aan je eten

doorJana Van himbeeckop 13/03/2017

Ken jij kurkuma al? Het is een kruid dat vooral in de Oosterse keuken gebruikt wordt als smaakmaker, maar door de vele voordelen voor de gezondheid is kurkuma ook een geneeskrachtig middel. Wij vertellen hoe je het dagelijks aan je voeding toevoegt.

Kurkuma, ook wel bekend als geelwortel, bevat curcumine. Dat stofje werkt ontstekingsremmend, antibacterieel en is daardoor een natuurlijke pijnstiller. Het helpt je lichaam ontgiften en reinigt je huid. Daarbovenop bevordert curcumine het spijsverteringsstelsel en verlaagt het de bloeddruk. Dat noemen we nog eens een superfood! Nog een laatste voordeel: gemalen kurkuma koop je gewoon in de supermarkt, handig!

Het enige lastige aan dit superkuid is dat curcumine niet goed wordt opgenomen door ons lichaam. Gelukkig bestaat daar een trucje voor: door kurkumapoeder samen met zwarte peper op te lossen in vet, verbetert de opname aanzienlijk.

Zo gebruik je kurkuma:

  • in een smoothie: meng wat kurkumapoeder en zwarte peper met kokosolie. Mix dat mee doorheen je smoothie.
  • in een curry: voeg aan alle gerechten waar je kerrie in gebruikt kurkuma en wat zwarte peper toe.
  • in een dressing: ben je van plan een dressing te maken op basis van olijfolie? Voeg er wat kurkumapoeder aan toe voor je je salade ermee verrijkt.
  • in thee: voeg aan een tas groene thee een mespuntje zwarte peper en ½ tl kurkumapoeder toe.
  • in een latte: verwarm 250 ml plantaardige melk en voeg daar 1 tl kokosolie en 1/2 tl kurkumapoeder aan toe. Voeg honing en kaneel toe naar smaak.