10 basisgeboden voor blije darmen

doorNele Annemansop 25/04/2020

Gezonde darmen zijn onmisbaar voor een gezond lichaam. Want wist je dat een verkeerde balans in de darmflora kan samenhangen met overgewicht, depressie, alzheimer en allergieën? Wie gezond en gelukkig oud wil worden, draagt dus maar beter zorg voor z'n darmen. Hier vind je alvast voedingsdeskundige en osteopaat Lynn De Merlier haar beste tien tips om je darmen gezond te houden.

1. Kauw je voedsel goed en lang genoeg, zo vergemakkelijk je het latere spijsverteringsproces in je maag en darmen.

2. Vermijd te veel snelle koolhydraten (suikers), want ze jagen je bloedsuikerspiegel de hoogte in en zorgen meteen daarna voor een energiedip. Ze worden bovendien omgezet in vet als je er te veel van eet.

3. Vermijd te veel verzadigde vetten en transvetten, die zijn niet goed voor je algemene gezondheid. Maar schrap gezonde vetten zeker niet uit je menu, want die heeft je lichaam nodig om goed te functioneren.

4. Eet veel vezelrijke voedingsmiddelen. Ze beschermen je darmen, verbeteren je spijsvertering en zorgen voor een verzadigd gevoel.

5. Drink voldoende water. In alle omstandigheden, maar zeker als je diarree hebt of geconstipeerd bent.

6. Vermijd koffie of andere dranken met cafeïne als je last hebt van je maag of darmen.

7. Hou je darmflora gezond met probiotica en gefermenteerde voeding.

8. Vermijd stress in het algemeen, maar vooral tijdens en na een maaltijd, want een opgejaagd gevoel heeft een slechte invloed op je vertering.

9. Kijk achterom als je naar het toilet bent geweest: je stoelgang is een goede graadmeter als je wilt weten of je spijsvertering optimaal werkt. Heb je vaak last van diarree of constipatie of wisselen periodes van diarree en constipatie elkaar geregeld af? Ga dan samen met een arts, osteopaat en/of voedingsdeskundige op zoek naar de oorzaak.

10. Zak niet onderuit na een maaltijd, dan krijg je sneller last van maagzuur. Een wandeling is ideaal. Heb je veel last van dit kwaaltje? Ga dan op zoek naar de oorzaak in plaats van de symptomen te onderdrukken met maagzuurremmers.

Heeft je stoelgang een duwtje in de rug nodig? Misschien is Grünwalder Sensitive Stoelgang dan wel jouw redder in nood.

Meer weten? ‘Goesting in gezondheid’ is verschenen bij M-Books (Standaard Uitgeverij) en kost € 24,99. Voor meer info: www.standaarduitgeverij.be.