4 x huidvriendelijke voeding (en 3 voedingsmiddelen waar je beter mee oplet)

doorValérie Wautersop 25/08/2017

Wat je eet speelt een belangrijke rol in hoe je huid eruit ziet en hoe ze aanvoelt. Hier kom je te weten welke voeding je best eet om de invloed van vrije radicalen op je vel tegen te gaan… en welke juist niet. 

Je bent wat je eet. Het is een eeuwenoud spreekwoord, maar in dit geval bijzonder toepasselijk. Bepaalde voedingsmiddelen hebben immers een directe invloed op je huid. 

Olijfolie: deze olie zit boordevol antioxidanten die chemische reacties in je lichaam tegen gaan die zorgen voor huidveroudering. 

Bosbessen: bosbessen of blauwe bessen zitten boordevol vitamines die de huid doen glanzen. Bovendien zorgen ze er ook voor dat je lichaam vrije radicalen bestrijdt, waardoor voortijdige huidveroudering wordt tegengegaan. 

Granaatappels: granaatappels zitten boordevol met een antioxidanten die de naam anthocyanen dragen en bevatten bovendien elaginezuur, wat ervoor zorgt dat de huid minder snel collageen breekt. Daarnaast beschermen ze ook tegen UV schade door de zon. 

Kreeft: Dit schaaldier zit boordevol zink en heeft dus eigenschappen die huidontstekingen tegengaan en dus ook acné kunnen helpen bestrijden. 

Hier let je beter mee op

Suiker: Wie teveel suiker eet kan een proces dat de naam glycatie draagt in gang zetten in zijn of haar lichaam. Dat kan ervoor zorgen dat collageen - de proteïne die ervoor zorgt dat we er fris en jeugdig blijven uitzien- sneller wordt afgebroken. 

Alcohol: Alcohol kan schade berokkenen aan de lever, het orgaan dat ervoor zorgt dat toxines uit ons lichaam afgevoerd worden. Wanneer de lever z’n werk niet goed kan doen kan dat zorgen voor rode vlekken in het gezicht, gezwollen adertjes en in extreme gevallen zelfs voor geelzucht. 

Zout: Teveel zout eten zorgt ervoor dat ons lichaam vocht ophoudt, waardoor vooral ons gezicht er al snel opgeblazen uit gaat zien.