5 dingen die je nog niet wist over de menopauze

(en die je leven echt aangenamer kunnen maken)

doorRedactieop 16/10/2018

Op 18 oktober is het Wereld Menopauze Dag. Om dat in de kijker te zetten verzamelden we 5 weetjes over de menopauze, die je leven een pak aangenamer kunnen maken.

1.     Wist je dat...

... je zelf een test kan doen om de eerste tekenen van de menopauze te herkennen?

Voordat je een bloedonderzoek overweegt, kan je deze test doen. Jouw arts of gynaecoloog kan je uiteraard verder adviseren na een bloedanalyse.

2.     Wist je dat...

... er menopauzeconsulenten bestaan die jou met raad en daad kunnen bijstaan?

Worstel je met allerlei vragen over de menopauze? Maak je je zorgen omdat je slecht slaapt en ’s morgens niet meer fris naar je werk kan vertrekken? Dan is het fijn om te weten dat je met al je vragen en klachten bij een menopauzeconsulente kan aankloppen. Stel je vraag aan Cindy Dunon, gediplomeerd menopauzeconsulente via https://www.serelys.be/nl/menopauzeconsulente/.

3.     Wist je dat...

... er voor je klachten ook natuurlijke oplossingen bestaan?

Tot de meest voorkomende symptomen van de menopauze behoren opvliegers en nachtelijk zweten. Hiervoor bestaan natuurlijke oplossingen, zoals bijvoorbeeld Sérélys®. Sérélys is veilig en heeft een niet-hormonaal werkingsmechanisme. Het bevat geen fyto-oestrogenen (plantaardige hormonen zoals rode klaver, hop, soja, lijnzaad, salie…) of zilverkaars. Daarom is Sérélys ook veilig voor vrouwen die borstkanker hebben (gehad) of een verhoogd risico op borstkanker hebben.

4.     Wist je dat...

... je zelf nog veel meer kan doen om menopauzeklachten te verzachten?

Dit helpt tegen opvliegers:

Kleed je in laagjes, zodat je altijd iets kan uittrekken als je een opvlieger hebt.

• Kijk uit met pikant eten, cafeïne-houdende dranken (koffie, thee, cola) en alcohol. Deze kunnen opvliegers in de hand werken.

• Ook je ademhalingstechniek kan helpen om opvliegers te beheersen. Adem langzaam en diep in via je neus wanneer je een opvlieger voelt aankomen. Hou je adem dan 5 seconden in en adem dan weer heel langzaam uit via je neus.

Dit helpt bij nachtelijk zweten:

• Kies voor beddengoed en nachtkleding in katoen. Dit materiaal ademt goed, waardoor je lichaamswarmte makkelijk wordt afgevoerd.

• Zorg voor een koele, goed verluchte slaapkamer.

• Leg een coldpack onder je kussen voor je gaat slapen. Draai je kussen om zodra je last krijgt van nachtelijke opvliegers.

5.     Wist je dat...

... je ook een menopauzesessie kunt volgen?

Tijdens zo’n sessie krijg je uitvoerig uitleg over de menopauze en ontdek je allerlei praktische voedings- en bewegingstips. Je vindt de agenda van menopauzesessie op https://www.serelys.be/nl/events/.